کلیات طرح تخفیف مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر تصویب شد

زیتون– کلیات طرح تخفیف مجازات اعدام برای محکومان قاچاق مواد مخدر امروز (یک‌شنبه) به تصویب رسید.
کلیات طرح یک‌فوریتی الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر با ۱۸۲ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع، از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر به تصویب مجلس رسید.
این طرح که بیش از یک سال است در مجلس در دست بررسی است، در صورت تصویب می‌تواند هزاران محکوم به اعدام را از طناب دار نجات دهد.
حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس، هفته گذشته گفت که در اصلاحات صورت گرفته در کمیسیون قضایی مجلس، برای قاچاق بیش از ۱۰۰ کیلوگرم مواد مخدر سنتی، و دو کیلوگرم مواد مخدر صنعتی مجازات اعدام در نظر گرفته شده است.
در قانون فعلی برای قاچاق بیش از سی گرم مواد مخدر صنعتی مجازات اعدام در نظر گرفته شده است. در این قانون همچنین برای قاچاق ۲۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم مواد مخدر سنتی مجازات زندان و جریمه، و در صورت تکرار مجازات اعدام در نظر گرفته شده است.
طرح تغییر مجازات مجرمان مواد مخدر از اعدام به حبس شامل افراد سابقه‌دار، سردسته باندهای قاچاق موادمخدر و قاچاقچیان مسلح نمی‌شود.
به گزارش ایسنا جزئیات این طرح به دلیل مخالفت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و کارشناسان قوه قضائیه جهت بررسی مجدد به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ارجاع شد.
علی لاریجانی٬ رییس مجلس در این رابطه توضیح داد که «در مورد این طرح بنده از نماینده قوه قضائیه هم سؤال کردم، گفتند با اصل موضوع موافق هستیم اما اشکالاتی در اجزا وجود دارد که باید برطرف شود.» او پس از رای نمایندگان به کلیات این طرح نیز تاکید کرد که «از کمیسیون حقوقی و قضائی درخواست داریم که سریع‌تر با همکاری نمایندگانی از ستاد مبارزه با مواد مخدر، قوه قضائیه و کمیسیون امنیت این موضوع را بررسی کند.»
از سوی دیگر محمود صادقی، از نمایندگان تهران در مجلس با انتقاد از ارجاع این طرح به کمیسیون قضایی مجلس که کار رسیدگی به آن را با تعویق روبه‌رو می‌کند، گفت که «در تصویب این طرح کارشکنی صورت می‌گیرد.»
این عضو فراکسیون امید مجلس یادآور شد: «شاید علت تعویق پی در پی این طرح این باشد که طبق یکی از تبصره‌های پیش‌بینی شده حکم آن عطف به ماسبق خواهد شد و بر اساس آن تعداد قابل توجهی از محکومین به اعدام معاف خواهند شد و احتمالاً برای اینکه آنها از چنین امکانی برخوردار نشوند در تصویب طرح کارشکنی می‌شود.»
او در این باره توییت کرد کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با قاچاق مواد مخدر بااکثریت قاطع بع تصویب رسید اما بی دلیل به کمیسیون ارجاع شد.
بنا بر آماری که علی بختیار، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس روز ۲۳ فروردین اعلام کرد، ۵ هزار قاچاقچی مواد مخدر در ایران «در صف اعدام» قرار دارند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان و قوه شهویه» کوشیدم نشان دهم این حجم بالای اسارت رهبر

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو

ادامه »