رهبر جمهوری اسلامی در مورد همه کابینه اظهار نظر نمی‌کند

زیتون– دفتر نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی، امروز (جمعه)، در یادداشتی بیانیه‌گونه مداخله آیت‌الله خامنه‌ای در انتخاب وزیران دولت را «معطوف به کارآمدی» وزیران و در ادامه «رویکرد حمایتی» او از دولت‌ها دانست.
در این یادداشت که با عنوان «دعدغه اصلی رهبر انقلاب در خصوص کابینه» منتشر شده؛ بر این نکته تاکید شده که رهبر جمهوری اسلامی تنها در انتخاب سه وزیر دفاع و خارجه و اطلاعات دخالت دارد و این مداخله را «تکلیفی» خوانده که قانون اساسی کشور بر عهده رهبر ایران گذاشته است. در حالی که چنین «حق، ‌اختیار یا وظیفه‌ای» طبق قانون اساسی بر عهده رهبر جمهوری اسلامی نیست. هرچند این رویه در دولت‌های هاشمی‌رفسنجانی شروع و پس از به رویه و سنت بدل شده است.
در ادامه این یادداشت آیت‌الله خامنه‌ای دخالت در انتخاب «تک‌تک» وزرای دولت را رد کرده است. .
وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای «ادعای» دخالت او در نحوی چینش کابینه را محصول یک «جریان خبری» در داخل کشور ارزیابی شده که از «پشتیبانی پرحجم رسانه‌های خارج از کشور» برخوردار است.
در ادامه یادداشت همچنین تاکید شده است که رهبر ایران در مورد «برخی وزارتخانه‌ها مثل علوم، آموزش‌ و پرورش و ارشاد اسلامی» نیز «حساسیت‌هایی» دارد و در مورد باقی اعضای کابینه نیز «نظری» نمی‌دهد، اما «تأکید دارند که وزیران، افرادی کاری و به ‌دور از حاشیه باشند.»
در حالی که چند روزی به مراسم تحلیف حسن روحانی برای دوره دوم ریاست جمهوری‌اش بیشتر نمانده، اخیراً چند نماینده مجلس با استناد به «شنیده‌ها» اعلام کردند که آقای روحانی قصد دارد در مورد تمام اعضای کابینه خود با رهبر «هماهنگی کند».
پیش از این محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، در توئیتر خود نوشت که «طبق سنت رایج» رؤسای جمهوری دو سه وزیر را با رهبر جمهوری اسلامی «هماهنگ می‌کردند»، ولی حسن روحانی می‌گوید من همه اعضای کابینه را با او «هماهنگ می‌کنم».
نایب رییس مجلس، علی مطهری، نیز با اعتراض به این رویه این ایراد را مطرح کرد که در صورت تأیید وزرا توسط رهبر جمهوری اسلامی، دیگر نمایندگان مجلس تمایلی به مخالفت با هیچ وزیر پیشنهادی نخواهند داشت.
اما در یادداشت منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر جمهوری اسلامی، در عین تأکید بر عدم دخالت در انتخاب وزرا، شرایط و رهنمودهایی نیز برای انتخاب «مسئولان» نظام قید شده که به نظر او باید رعایت شوند.
بر اساس این یادداشت، مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید «از بُن دندان به اصول انقلاب و وظایف خود معتقد باشند و شأن خود را نوکری و خدمتگزاری به مردم بدانند.»
در این یادداشت همچنین تصریح شده «باید مسئولانی انتخاب شوند که به مسئولیت به‌ عنوان فرصتی برای خدمت و جلب رضای خداوند و بندگان او بنگرند، نه آن که مسئولیت را همچون غنیمت و طعمه‌ای بدانند و آن را وسیله‌‌ای برای بیشتر چنگ زدن به دنیا… کنند.»
حسن روحانی و دولتش هنوز در مورد مسئله روش انتخاب وزرا و «هماهنگی» با رهبر اظهار نظری نکرده‌اند.
در این زمینه تنها سخنگوی دولت اشاره کرده است که کابینه دولت دوازدهم «فراجناحی» خواهد بود. در حالی که خود حسن روحانی حداقل یک بار تاکید کرده بود که کابینه جدیدش کابینه ۲۴ میلیونی خواهد بود.
کابینه دولت جمهوری اسلامی ۲۲ عضو دارد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »