مراسم تحلیف قانونی برگزار شده است

زیتون– نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان اظهارات روز گذشته غلام‌حسین الهام را رد کرد.
الهام روز گذشته در کانال تلگرامی خود نوشته بود به دلیل «عدم حضور ۵ عضو شورای نگهبان در جلسه تحلیف» تحلیف حسن روحانی قانونی نبوده است.
طبق قانون باید حداقل ۵ عضو از شورای نگهبان شاهد ادای سوگند رییس جمهوری باشند تا جلسه شکل رسمی به خود بگیرد.
نجات‌الله ابراهیمیان در این رابطه به ایلنا گفت که احتمالا عکس‌های منتشر شده، سخنگوی دولت احمدی‌نژاد را به اشتباه انداخته است.
به گفته این عضو شورای نگهبان، هر شش عضو حقوقدان شورای نگهبان و از فقهای شورای نگهبان علاوه بر آیت‌الله جنتی، آیت‌الله مدرسی هم در مراسم تحلیف حضور داشتند و بنابراین از ۱۲ عضو شورای نگهبان، ۸ عضو آن در این جلسه حاضر بودند و قاعده اکثریت رعایت شده بود.
ابراهیمیان ادامه داد: « قانون اعلام کرده که مراسم تحلیف باید با حضور اعضای شورای نگهبان برگزار شود و اشاره نکرده که حضور همه یا اکثریت الزامی است، ولی به نظر می‌رسد با حضور اکثریت اعضای شورای نگهبان نظر قانون در این رابطه محقق شده است.»
این عضو شورای نگهبان توضیح داد: «علیرغم زحماتی که مسئولان مجلس کشیدند، چون در مراسم تحلیف مهمانان زیادی داشتیم، شاید یکی از علل این تصور این است که شورای نگهبان و اعضای آن که حضور آن‌ها در جلسه تحلیف به موجب قانون اساسی ضرورت دارد، باید مثل بسیاری از مجالس قانون‌گذاری در مجلس جایگاه ثابت و مشخصی داشته باشند که حضور آن‌ها به راحتی قابل مشاهده باشد.»

مراسم تحلیف حسن روحانی برای آغاز دومین دوره ریاست جمهوری او بعدازظهر روز شنبه، ۱۴ مردادماه، در محل مجلس شورای اسلامی با ریاست علی لاریجانی برگزار شد. در این مراسم بیش از ۷۰ هیات خارجی٬ اعضای شورای نگهبان و قوه قضاییه٬‌ مسئولان کشوری و لشکری حضور داشتند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »