علی ربیعی پس از چهار سال اعلام کرد

مخالفت دادستانی با بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران

زیتون– علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پس از چهار سال مدعی شد که دادستان کل کشور مخالف بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران است.
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران سندیکای سراسری روزنامه‌نگاران در ایران است، که در مهرماه سال ۱۳۷۶ پس از روی کار آمدن محمد خاتمی تأسیس شد.
در ۴ تیر ۱۳۸۷ این انجمن توسط دیوان عدالت اداری به علت « سست بودن پایه‌های تأسیس»، واجد انحلال اعلام شد.
دفتر اداری انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران که از ۱۴ مردادماه ۱۳۸۸ توسط دادستانی تهران و با حکم سعید مرتضوی پلمب شده بود، روز ۸ آذر ۱۳۸۹ فک پلمب شد تا تعاونی مسکن انجمن فعالیت اداری خود را استمرار دهد. با این‌حال طبق بیانیهٔ هیئت مدیرهٔ این انجمن، «فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران به ویژه امور دبیرخانه‌ای آن، از قبیل تمدید اعتبار کارت عضویت داخلی و بین‌المللی اعضاء، امور بیمهٔ بیکاری و فعالیت کمیته‌های عضوگیری و رفاهی تا اطلاع ثانوی همچنان میسر نیست.»
یکی از مهمترین وعده‌های فرهنگی اجتماعی حسن روحانی بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بود. او در نخستین نشست خبری پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از بازگشایی این انجمن، به عنوان یکی از شاخص‌های رفع فضای امنیتی کشور یاد کرد.
با انتخاب حسن روحانی و وعده صریح و شفاف او برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، امیدها به بازگشایی آن افزایش یافت. در بهمن‌ماه، سال ۱۳۹۲، ۷۷۲ روزنامه‌نگار در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران شدند.
این موضوع طی سه سال گذشته بارها محل بحث مقامات وزارت ارشاد، رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای قرار گرفته است.
در ابتدای کار دولت، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «از تفاهم سه وزارتخانه‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی و اطلاعات برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران» خبر داد.
بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز اعلام کرد «منع قانونی برای بازگشایی انجمن صنفی وجود ندارد.» ماشاءالله شمس‌الواعظین، رییس هیئت مدیره‌ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، نیز در بهمن‌ماه ۹۲ گفت که «به‌وسیله‌ی سه وزیر و معاونان آن‌ها که از طرف رییس‌جمهور برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران مأموریت داشتند،‌ توافق‌هایی مبنی بر بازگشایی این انجمن شده است.» او همچنین تاکید کرد که «خوشبختانه امیدی در دل روزنامه‌نگاران زنده شده است» و از «برگزاری فوری مجمع عمومی» تا پیش از پایان سال خبر داد.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل و سخنگوی قوه قضائیه اما در آخرین روزهای سال ۹۲ به صراحت با بازگشایی انجمن صنفی مخالفت کرد.
پس از این بود که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت که کار بیشتری از دست او برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران برنمی‌آید و سایر امور در این‌باره به «وزارت تعاون، کار و رفاه» و دیگر دستگاه‌های حکومتی مربوط است.
انجمن صنفی روزنامه‌نگارن پیش از پایان دومین سال فعالیت دولت یازدهم، در بیانه‌ای شدید‌الحن، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را متهم به پیگیری «پروژه آلترناتیوسازی» در مقابل وعده‌ی بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران کرد.
علی ربیعی در جلسه امروز خود با اعضای فراکسیون امید همین موضوع را از جمله نقاط قوت خود برشمرد و گفت: «در خصوص بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران نیز باید گفت که بنده ۴ مرتبه با دادستان کل در این خصوص ملاقات کردم و ایشان گفت اجازه بازگشایی این انجمن را نمی‌دهیم البته نامه رسمی از سوی دادستان تهران ارسال شد که نمی توان آن انجمن صنفی را بازگشایی کرد، اما بنده راهکار دیگری را دنبال کردم به نحوی که اکنون انجمن روزنامه نگاران استان ها آماده ثبت و فعالیت است.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. یک نفر از این وزیر سئوال کند که بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران چه ربطی به دادستان کل دارد !!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

علی ربیعی پس از چهار سال اعلام کرد

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »