اعتراض نسبت به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپل استور

زیتون– حدف تعدادی از اپلیکیشن‌هایی که به درگاه پرداخت‌های ایرانی (شبکه شتاب)متصل هستند اعتراضاتی را در ایران بر انگیخت.
از صبح روز گذشته (پنج‌شنبه) اپلیکیشن اسنپ، تبسی و چند اپلیکیشن ایرانی پرطرفدار دیگر از فروشگاه اینترنتی اپل (آپ استور) حذف شده است. پیش از این نیز دلیون، دیجی کالا، الوپیک، تخفیفان، علی بابا از اپ استور حذف شده بودند.
آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، از اقدام اپل برای حذف اپلیکیشن‌های پرطرفدار ایرانی به دلیل تحریم انتقاد کرده و گفته این موضوع را پیگیری خواهد کرد. او در اعتراض به حذف این اپلیکیشن‌ها در توییتر با قول پیگیری حقوقی این جریان نوشت: «۱۱% سهم بازار گوشی ایران متعلق به اپل است. احترام به حقوق مصرف کننده امروزه یک اصل است که اپل رعایت نکرده. حذف اپ‌ها را پیگیری حقوقی می‌کنیم.»
تعدادی از کاربران ایرانی فضای مجازی نیز در اعتراض به حذف این اپلیکیشن ها با هشتگ #StopRemovingIranianApps اعتراض خود را به این تصمیم مدیران اپل نشان دادند. شرکت اپل به طراحان اپلیکیشن‌های ایرانی پیام داده که «بر اساس قوانین تحریم آمریکا، فروشگاه اپل نمی‌تواند میزبان و توزیع کننده اپلیکیشن‌هایی باشد که توسط شرکت‌های مرتبط با کشورهای تحت تحریم آمریکا، طراحی شده است.»
اپل همچنین در پی حذف اپلیکیشن دیجی کالا از اپ استور اشاره کرده که این برنامه از یک شبکه اعتبارات داخلی (سیستم پرداخت شاپرک) استفاده می‌کند. این سیستم پرداخت جزء سیستم‌های پرداخت بین‌المللی محسوب نمی‌شود و این موضوع هم از دیگر دلایل حذف این برنامه از اپ استور محسوب می‌شود. اپل دلیلی نمی‌بینید که این اپلیکیشن که از سیستم پرداخت بین‌المللی بهره نمی‌برد در اپ استور که یک منبع بین‌المللی برای اپلیکیشن‌های آی‌او‌اسی است، حضور داشته باشد.
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، این پاسخ شرکت اپل را «غیردقیق» توصیف کرده و نوشته بعضی از اپ‌های حذف شده، تبادل مالی نداشته‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »