عضو زردشتی شورای شهر یزد از ادامه حضور در شورا منع شد

زیتون– سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد با رای دیوان عدالت اداری از ادامه حضور در شورا منع شد.
با شکایت علی اصغر باقری، نامزد شکست خورده انتخابات شورای شهر یزد، دیوان عدالت اداری فعالیت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد را متوقف کرد. شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری، با صدور حکمی موقت عضویت و فعالیت یک شهروند زردشتی را در شورای شهر یزد متوقف کرد.
احمد جنتی، عضو فقیه و دبیر شورای نگهبان، فروردین ماه امسال در ابلاغیه‌ای که برای انتشار به روزنامه رسمی کشور داده، خواستار جلوگیری از تایید صلاحیت کاندیداهای اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراهای شهر و روستا شد.
این ابلاغیه در شرایطی منتشر شد که پیش از آن اخباری مبنی بر تماس هیئت‌های نظارت با نامزدهای غیر مسلمان انتخابات شوراهای شهر و روستا مبنی بر «دستور به انصراف» آن‌ها از انتخابات پیش رو منتشر شده بود.
در ابلاغیه‌ای که در سربرگ شورای نگهبان و با امضای احمد جنتی در اختیار ایلنا قرار گرفته، آمده:
در اجرای اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و طبق مواد (۱۹) و (۲۱) آیین‌نامه داخلی شورای نگهبان، نظریه فقهای محترم شورا راجه به تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ که در جلسه مورخ ۱۳۹۶/۱/۲۳ مورد بحث و بررسی واقع شده، جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط تقدیم می‌گردد:
با عنایت به اطلاعات واصله از برخی مناطق کشور که اکثریت مردم آن‌ها مسلمان و پیرو مذهب رسمی کشور هستند و افراد غیرمسلمان در این مناطق خود را داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا نموده‌اند و با توجه به اینکه تصمیمات شوراها درخصوص مسلمین بدون لزوم رسیدگی آن در شورای نگهبان لازم‌الاتباع خواهد بود، تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ نسبت به چنین مناطقی با نص فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی علیه‌الرحمه در تاریخ ۱۳۵۸/۷/۱۲ مذکور در صحیفه نور (جلد ۶، چاپ ۱۳۷۱، صفحه ۳۱) مغایر است و لذا خلاف موازین شرع شناخته شد.
ابلاغیه دبیر شورای نگهبان، به عنوان نهادی که مسئول کنترل مطابقت قوانین مصوبه با قوانین اساسی و شرعی است، با قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا در تضاد است.
طبق ماده ۲۶ قانون «انتخابات شهر رو روستا» که در وب‌سایت شورای نگهبان نیز منتشر شده، نامزدهای انتخابات شورای شهر باید حداقل ۲۵ ساله و دارای تابعیت ایران باشند. اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه داشته و به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ابراز وفاداری کنند.

در تبصره یک این ماده از قانون انتخابات «اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.»
بر اساس تبصر ه اول ماده ۲۶ این قانون که در خردادماه سال ۷۵ تصویب شده، عضویت غیر مسلمانان در شوراهای شهر و روستا بر اساس قانون اساسی، قانونی و «حق» ارزیابی شده است.
پیش‌تر انتخاب یک شهروند زردشتی در شهر یزد نیز واکنش‌هایی برانگیخته بود. محمدمهدی حرزاده، عضو شورای شهر یزد به انتخاب یک عضو زرتشتی از سوی مردم یزد واکنش نشان داده بود. او طی یادداشتی که توسط وب سایت صراط نیوز منتشر شد، نوشته بود: اهل کتاب با پرداخت مالیات مخصوصی به نام “جزیه” در پناه مسلمانان زندگی می کنند و با آنها هم پیمان می شوند، مسلمانان باید امنیت آنها را تامین کنند و از جان و مال و ناموس آنها محافظت کنند آنها هم باید شرایط ذمه را رعایت کنند یعنی اقدامی علیه مسلمانان انجام ندهند و علیه اسلام تبلیغ نکنند. این عضو شورای شهر یزد در ادامه تاکید کرده بود که اسلام به هیچ وجه اجازه نمی دهد غیر مسلمانان حتی اگر اهل کتاب باشند،”سرپرست” مسلمانان شوند و بر مسلمانان «ولایت» پیدا کنند؛ یعنی متولی امور مسلمانان شوند.
وب سایت زردشتی نیوز خبر داد که سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد رد صلاحیت شده است.
احمد جنتی نیز به استناد همین بند «استیلای غیر مسلمان بر مسلمان» خواستار رد صلاحیت غیر مسلمانان در انتخابات پیش روی شوراهای شهر و روستا شده بود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »