موگرینی: خروج آمریکا از برجام یعنی نقض قطعنامه شورای امنیت

زیتون– فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر این‌که ایران به برجام پایبند است، گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به منزله نقض توافق و نقض یک قطعنامه شورای امنیت است.
فدریکا موگرینی در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان به این سوال که توافق هسته‌ای مورد تهدید است، پاسخ داد: «این یک توافق بین‌المللی و یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است، بنا براین سرنوشت آن در دستان یکی از طرف‌ها قرار ندارد. این توافق به تمام جامعه بین‌الملل تعلق دارد و همان‌طور که اروپایی‌ها تضمین خواهند داد توافق پابرجا می‌ماند.»
موگرینی در پاسخ به سوالی درباره‌ این‌که رییس‌جمهور آمریکا گفته که تصمیم خود را درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گرفته است، نیز گفت: «من شنیده‌ام که وی تصمیم‌اش را گرفته است و امیدوارم که هنوز زمان برای فکر کردن باقی مانده باشد. ما با ایران به توافقی دست یافتیم که تنها به موضوع هسته‌ای رسیدگی می‌کند، هرچند که مسائل زیاد دیگری برای رایزنی با ایران داریم.»
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص تلاش دولت ترامپ برای بازگشایی مذاکرات درباره‌ توافق هسته‌ای، تاکید کرد که این یک توافق هسته‌ای است که ۱۰۴ صفحه دارد و ۱۲ سال به صورت فشرده برای آن مذاکره شد که تمام جنبه‌های یک برنامه هسته‌ای را پوشش می‌دهد. هر موضوعی که خارج از چارچوب این توافق است می‌تواند و باید حل شود، اما نه در داخل چارچوب این توافق.
از سوی دیگر روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال در گزارشی از اختلاف نظر میان دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، و وزیر خارجه‌اش بر سر توافق ‌اتمی با ایران، برجام، خبر داد.
به گزارش این روزنامه، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، به دونالد ترامپ پیشنهاد کرده‌ که ابتدا پای‌بندی ایران به مفاد برجام را تایید کرده و سپس در پی اعمال تغییراتی در آن باشد.
طبق توافقی که بین شش قدرت جهانی یعنی گروه ۵+۱ از جمله آمریکا با ایران در تیرماه ۹۴ حاصل شد، وزارت خارجه ایالات متحده موظف است هر ۹۰ روز به کنگره این کشور اطلاع دهد که آیا جمهوری اسلامی به مفاد برجام پای‌بند بوده است یا خیر.
در راستای همین توافق، دولت دونالد ترامپ روز ۲۷ تیرماه در نامه‌ای به کنگره ایالات متحده تأیید کرد که ایران به مفاد برجام همچنان پای‌بند مانده‌، هرچند خلاف «روح» آن عمل کرده ‌است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »