بیش از ۹۲ درصد از مردم اقلیم کردستان به استقلال آری گفتند

زیتون– کمیسیون عالی همه‌پرسی و انتخابات اقلیم کردستان عراق امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که ۹۲.۷۳ درصد از رای‌دهندگان به این همه‌پرسی رای مثبت داده‌اند.
هندرین محمد، رییس این کمیسیون، گفته است که میزان مشارکت افراد واجد شرایط نیز ۷۲ درصد بوده است.
او در یک نشست خبری در شهر اربیل، میزان شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی روز دوشنبه (سوم مهر) را سه میلیون و ۳۰۵ هزار و ۹۲۵ نفر اعلام کرد.
این همه‌پرسی در سه استان اقلیم کردستان به علاوه برخی مناطق مورد منازعه میان اقلیم و دولت عراق و همچنین در برخی از مراکز رای‌گیری خارج از عراق برگزار شد.
برگزاری این همه‌پرسی مخالفت عراق، ترکیه و ایران را به همراه داشت و حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، گفته است که آن را به رسمیت نمی‌شناسد و خواستار ملغی کردن نتایج آن شده بود.
اگرچه که نخست وزیر عراق در نشست پارلمان عراق استفاده از زور برای مقابله با اقلیم کردستان را منتفی دانست و گفت که خواستار جنگ بین شهروندان عراقی نیست.
پارلمان عراق روز چهارشنبه طرحی ۱۳ ماده‌ای تصویب کرد که بر اساس آن، دولت این کشور از هرگونه مذاکره با اقلیم کردستان تا زمانی که نتایج رای‌گیری روز دوشنبه را ملغی اعلام نکند برحذر داشته است.
این طرح همچنین از بغداد خواسته است تا کسانی که عامل برگزاری این همه‌پرسی بوده‌اند، از جمله مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان، را به پای میز محاکمه بکشاند.
پارلمان عراق همچنین به نخست‌وزیر این کشور اختیار داده است تا به کرکوک و سایر مناطق مورد منازعه میان بغداد و اربیل که در خارج از اقلیم کردستان هستند نیروی نظامی اعزام کرده و کنترل آنها را به دست گیرد.
ایران و ترکیه نیز که مخالف جدایی اقلیم کردستان از عراق هستند گفته‌اند که این همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسند. دو کشور در روزهای گذشته دست به مانورهای نظامی در نوار مرزی خود با اقلیم کردستان زده بودند، به علاوه اینکه ایران مرزهای هوایی خود را به روی این منطقه بسته است.
عراق هم که خواستار در اختیار گرفتن کنترل فرودگاه‌های اقلیم شده بود پس از اینکه با پاسخ منفی مقام‌های این ناحیه روبرو شد از ممنوعیت مشابهی برای انجام پروازها به فرودگاه اربیل خبر داده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »