عربستان، از زنان راننده تا زنان فتوادهنده

زیتون:مجلس شورای عربستان سعودی با رای بالایی برای اولین بار به زنان اجازه صدور فتوا داده است.
۱۰۷ عضو شورا از میان ۱۵۰ عضو به این مصوبه رای مثبت داده‌اند. البته تصمیم‌های این شورا اجرایی نیست و باید به تایید پادشاه عربستان برسد. گفته می‌شود این مصوبه زمانی اجرایی می‌شود که شورای سلطنتی از میان مفتی‌های زن چند نفر را به عنوان اعضایی که اجازه صدور فتوا دارند، انتخاب کند.
امروز (۷ مهرماه ) نیز شاه عربستان فرمان تازه‌ای درباره حقوق زنان صادر کرده و دستور داد قانون مبارزه با تعرض جنسی زنان تا ۶۰ روز آینده تدوین شود.
چند روز پیش هم بعد از سالها کشمکش و تلاش زنان عربستانی برای داشتن حق رانندگی، با صدور دستوری از جانب ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، این حق به آنان داده شد.
این تصمیم در حالی که از سوی زنان عربستان با استقبال زیادی مواجه شد و از سوی نهادهای بین‌المللی و کشورهای خارجی مانند ایالات متحده امریکا مورد ستایش قرار گرفت، در داخل کشور مورد مخالفت و تمسخر بعضی از تندروها قرار گرفت به طوری که هشتگ مخالفت با این قانون تبدیل به ترند اول جهانی شد.
به سلسله این اتفاقات مثبت در جهت استیفای حقوق زنان در عربستان می‌توان اجازه ورد آنان به ورزشگاه برای اولین بار را هم اضافه کرد. عربستان سعودی در جشن هشتاد و هفتمین سالروز تاسیس این کشور، برای اولین بار اجازه داد زنان وارد استادیوم شوند و این مراسم را از نزدیک ببینند.
حسن یوسفی اشکوری، پژوهشگر دینی، صدور اجازه فتوا برای زنان در عربستان را اتفاقی مهم می‌داند چرا که به گفته وی « از زمانی که موضوع مرجعیت مطرح شده، زنان اجازه صدور فتوا نداشته‌اند.»
این اصلاحات فشرده در کشوری در جریان است که طی سالیان به دلیل عدم رعایت حقوق زنان مورد انتقاد بوده است. حال سباستین آشر، سردبیر مسائل جهان عرب در بی‌بی‌سی معتقد است که، ولیعهد عربستان قصد دارد کشورش را برای مقابله با چالش‌های سیاسی و اقتصادی آماده کند.
از این رو انجام این اصلاحات برای بهبود تصویر عربستان در مجامع بین‌المللی موثر خواهد بود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »