گزینه‌های نهایی وزارت علوم و نیرو معرفی شدند؛

خان هفتم کابینه

زیتون ـ مهسا محمدی: بالاخره پس از تذکرهای مکرر مجلس به رییس‌جمهوری برای معرفی دو وزیر باقیمانده کابینه، حسن روحانی درباره وزرای علوم و نیرو به جمع بندی رسید.

امروز شنبه ۲۹ مهرماه٬ حسن روحانی در نامه‌ای به رییس مجلس، رضا اردکانیان و منصور غلامی را برای اخذ رای اعتماد به ترتیب برای وزارتخانه‌های نیرو و علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی کرد.
به نظر می‌رسد آنچه که باعث شد معرفی این دو وزیر بالاخص وزیرعلوم به طول بیانجامد حساسیت بالای این وزارت‌خانه برای نهادهای مختلف و بالاخص رهبر جمهوری اسلامی بود، به طوری که به طور سنتی روسای جمهور برای گزینش این وزرا از آیت‌الله خامنه‌ای استعلام می‌کنند و همین دست رییس‌جمهور را برای معرفی افراد مورد نظر می بست.
حسن روحانی به تعبیر علی مطهری، « روش » خود را برای معرفی وزرا داشته و برای پایین آوردن احتمال عدم دریافت رای اعتماد وزیران پیشنهادی، سعی در «جلب رضایت همه نهادها و دفتر رهبری» قبل از معرفی فرد مورد نظر به مجلس را داشت.

با فرض درستی این اظهارنظر نایب رییس مجلس می‌توان گفت وزرایی که فردا برای دریافت رای اعتماد به مجلس می‌روند احتمالا پیشاپیش تایید تلویحی یا لااقل عدم مخالفت مستقیم رهبری را با خود دارند. این روش هر چند به تعبیر نایب رییس مجلس «حق مجلس را ضایع» می کند و آن را از جایگاه تنها و آخرین نهادی که درباره وزاری پیشنهادی نظر می‌دهند فرومی‌کاهد، اما برای حسن روحانی تبدیل به روشی شده که به واسطه آن چانه‌زنی‌های خود را برای بردن فرد مناسب به کابینه در خفا و نه در جلسه علنی مجلس انجام دهد تا مانند دوره قبل٬ تمام دوران ۴ سال ریاست جمهوری را درگیر معرفی وزیر و تلاش برای گرفتن رای اعتماد نباشد.

چه کسی با دانشگاه می‌ماند؟
وزارت علوم تنها وزارت خانه‌ای بود که بلاتکلیفی‌اش ناشی از عدم جمع بندی رییس جمهوری برای انتخاب فرد مناسب بود. در همان هفدهم مرداد ماه امسال که روحانی لیست ۱۷ نفره وزرای دولت دوزادهم را به مجلس برد، برای وزارت علوم کسی را پیشنهاد نکرده بود و حال بعد از گذشت حدود ۳ ماه قرعه به نام «منصور غلامی» افتاد.
در طی مدت این سه ماه٬ سرپرستی وزارت علوم به ضیا هاشمی سپرده شده بود که در طی این مدت نام وی و فرجی‌دانا از پرتعدادترین نام‌هایی بود که برای تصدی این وزات خانه شنیده می‌شد، حتی در مقطعی از احتمال معرفی الهام امین زاده، معاون حقوقی سابق رییس جمهوری نیز سخن به میان آمد اما در روزهای اخیر هر کدام از این افراد به شکل غیررسمی و به تعبیر محمود صادقی، نماینده مجلس «طی روش غیرقابل قبولی» فاقد صلاحیت معرفی شدند تا در نهایت نام کمتر شنیده شده منصور غلامی رییس دانشگاه بوعلی سینا همدان تبدیل به جدی‌ترین گزینه برای تصدی این وزارتخانه حساس شود.
بالاترین پست اجرایی منصور غلامی تابحال ریاست دانشگاه بوعلی همدان بوده است. این رییس ۶۴ ساله دانشگاه که اهل همدان هم هست، دانش آموخته رشته کشاورزی بوده و مدرک دکترای خود را از دانشگاه آدلاید استرالیا دریافت کرده‎است.
معرفی غلامی که در طی چند روز اخیر زمزمه‌هایی از آن به گوش می‌رسید اما، واکنش‌های مثبتی را در میان دانشگاهیان به دنبال نداشت.
پنج‌شنبه گذشته فعالان توییتری در هشتگی با عنوان #دانشگاه_تنهاست، نسبت به سیاست‌های حسن روحانی در حوزه آموزش عالی اعتراض کردند. آنها مصادیق «تنهایی دانشگاه» را کنار گذاشتن گزینه‌هایی چون فرجی دانا تحت فشار «بیت» و برگزیدن کسانی که رفتار «احمدی‌نژادی» دارند عنوان کرده اند. در همین حال محمود صادقی که خود یکی از منتقدین حسن روحانی به خاطر عدم استقلال و همچنین تاخیر وی در معرفی وزیر بود، در توئیتی نوشت:«امروز در جلسه با دکتر غلامی گزینه پیشنهادی وزارت علوم انتقادها را صریح و بی پرده بیان کردیم. پاسخ هایش مستدل، منصفانه و متقاعدکننده بود.»
حال باید دید که در ادامه، وزیر از غربال گذشته رییس جمهور در صورت دریافت رای اعتماد می‌تواند نظر دانشگاهیان را هم به خود جلب کند یا نه.

آیا وزیر نیرو از سازمان ملل می‌آید؟
در وزارت نیرو اما رضا اردکانیان، جایگزین احتمالی «حبیب الله بیطرف» تنها وزیر پیشنهادی که نتوانست مرداد ماه سال‌ جاری از مجلس رای اعتماد بگیرد، خواهد شد. نگاهی به کارنامه وزیر نیروی معرفی شده توسط روحانی نشان‌ از تسلط بالای وی به حوزه نیرو دارد. رضا اردکانیان در صورت دریافت رای اعتماد٬ از سمت مدیریت برنامه دهه جهانی آب سازمان ملل متحد به وزارت نیرو می‌آید.
این وزیر ۵۹ ساله اهل یزد بوده و دکترای خود در زمینه مدیریت منابع آب را از دانشگاه مک مستر کانادا (۱۳۷۶) اخذ کرده‌است‎.‎‏
وی پیش از این در وزارت نیرو در سمت‌های معاون وزیر در هماهنگی امور عمرانی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی، قائم مقام وزیر نیرو و معاون وزیر در امور آب فعال بوده است.
در سطح بین‌المللی هم فعالیت او شامل عضویت در هیات رییسه یونسکو، هیات مدیره این نهاد در دلفت هلند، هیات مدیره انجمن بین‌المللی برق آبی در لندن و تاسیس و اداره مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری تحت پوشش یونسکو در تهران است.
به نظر می‌رسد که با سابقه اجرایی و تخصصی پرو پیمان اردکانی٬ این وزیر پیشنهادی شانس خوبی برای دریافت رای اعتماد از مجلس و تسلط بر حوزه نیرو در ایران را داشته باشد. شانسی که حبیب‌الله بیطرف، وزیر نیرو در دو دوره اصلاحات که به دلیل کارنامه‌اش در زمینه سدسازی در زمان وزارت مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود آن را از دست داد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

گزینه‌های نهایی وزارت علوم و نیرو معرفی شدند؛

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »