معاون قوه قضاییه: صادق لاریجانی با سلب عضویت سپنتا نیکنام مخالف است

محمد یزدی: احترام به حقوق اقلیت‌های دینی از وظایف حاکمیت است

زیتون– محمد یزدی٬‌ فقیه شورای نگهبان در اظهار نظری جدید٬ اختلاف نظر بر سر عضویت یک اقلیت دینی در شورای شهر را به گردن «ضعف قانون انتخابات» انداخت.
او همچنین مدعی شد که احترام به حقوق اقلیت‌های دینی، از وظایف حاکمیت است و در قانون اساسی هم به آنها تاکید شده است و باید محفوظ بماند.
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه همچنین تاکید کرد که اقلیت‌های محترم بدانند که شورای نگهبان مخالف حقوق شهروندی نیست، آن‌ها هم مثل همه مردم در کشور ما در حال زندگی هستند.
یزدی در ادامه ضمن انتقاد از علی لاریجانی گفت: «صرف رییس مجلس بودن کافی نیست که هرچه به ذهنشان می‌رسد مطرح کنند. بهتر بود قبل از طرح این مساله، با حقوقدانان و فقها مشورت می‌کردند و از دلایل قانونی و شرعی این کار مطلع می‌شدند.»
علی لاریجانی از جمله مخالفان سلب عضویت سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد است. او با استناد با قانون انتخابات شورای شهر و روستا در جمهوری اسلامی معتقد است که در این قانون که سال‌ها پیش به تصویب رسیده، برای عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر و روستا منعی پیش‌بینی نشده است.
به گفته علی لاریجانی طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، شورای نگهبان مهلتی ۱۰ روزه برای اعلام نظر در مورد قوانین دارد و اگر این فرصت کم بود یک مهلت ۱۰ روزه دوم مقرر می‌شود، و اگر شورای نگهبان نظری ندهد، رئیس مجلس نظر قطعی را به دستگاه‌های اجرایی اعلام می‌کند.
او همچنین رییس کمیسیون شوراها را مامور حل مسئله سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد از طریق رایزنی با دیوان عدالت اداری کرده و اعلام کرده است در صورتی که این مشکل حل نشود موضوع به نشست روسای قوا ارجاع خواهد شد.
هادی صادقی٬ معاون قوه قضاییه نیز در گفتگو با روزنامه ایران مدعی شد که رییس این قوه «به صراحت گفته است که با حذف سپنتا نیکنام مخالف است» و خواستار آن شده که فقهای شورای نگهبان «در نگاه فقهی‌شان مصلحت را هم در نظر بگیرند.»
رییس قوه‌قضاییه هشتم آبان‌ماه در اظهار نظری در رابطه با بدعت شورای نگهبان در خصوص مغایرت «عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر» با شهر٬ مدعی شد که «ورود شورای نگهبان به این موضوع و بررسی شرعی آن از ناحیه فقهای شورای نگهبان نه تنها هیچ اشکالی نداشته بلکه وظیفه فقهای شورای نگهبان است. تشخیص موارد خلاف شرع از سوی فقهای محترم شورای نگهبان هیچ محدودیت زمانی ندارد.»
هادی صادقی ضمن تایید نظر صادق لاریجانی تاکید کرد: «شورای نگهبان بر اساس اصل ۴ قانون اساسی این اختیار را دارد که برداشت خودش را بگوید هم در مسائل قدیم و هم در موارد جدید. یعنی محدودیتی از این بابت ندارد.» هرچند که به گفته او به لحاظ محتوایی به نظر می‌شد نظر دیگری بدهند.»
او همچنین به عنوان راه حل این موضوع پیشنهاد داد که با تک تک فقهای شورای نگهبان صحبت شود و آنها را متقاعد کنند که نظرشان را عوض کنند. نه اینکه در رسانه‌ها دعوا راه بیندازند.
احمد جنتی، عضو فقیه و دبیر شورای نگهبان، فروردین ماه امسال در ابلاغیه‌ای که برای انتشار به روزنامه رسمی کشور داده، خواستار جلوگیری از تایید صلاحیت کاندیداهای اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراهای شهر و روستا شد. در نتیجه این ابلاغیه و با شکایت نامزد شکست خورده در انتخابات شورای شهر یزد٬‌ عضویت تنها شهروند زردشتی این شهر در شورای شهر به حالت تعلیق در آمد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

معاون قوه قضاییه: صادق لاریجانی با سلب عضویت سپنتا نیکنام مخالف است

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »