چوگان و کمانچه ایرانی ثبت جهانی شدند

زیتون– یونسکو ورزش چوگان و ساز کمانچه را به نام ایران جز میراث ناملموس جهانی ثبت خواهد کرد.
فرهاد نظری٫ مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی ایران٬ امروز اعلام کرد که کمیته بین‌الدول میراث ناملموس یونسکو به ثبت «چوگان ایرانی» و «کمانچه» رای مثبت داده‌است.
فرهاد نظری به ایسنا گفت که ثبت جهانی «چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با روایت‌گری و موسیقی» دوسال پیش از این در فهرست معرف میراث ناملموس جهانی پیشنهاد داده شده بود.
به گفته مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی ایران٫ این پرونده با تأیید یونسکو در دوازدهمین اجلاس میراث ناملموس جهانی که ماه آینده در کره جنوبی برگزار می‌شود به ثبت می‌رسد.
در هشتمین اجلاس سالانه کمیته میراث ناملموس یونسکو که در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد، این کشور پرونده بازی چوگان را با نام «چوگان بازی سنتی با اسب در قره‌باغ» در فهرست میراث در خطر یونسکو ثبت کرد.
این موضوع انتقاد ایران را برانگیخت و پس از مدتی یونسکو پذیرفت بدون حذف پرونده آذربایجان، بازی چوگان در ایران را با نام دیگری ثبت کند.
فرهاد نظری همچنین افزود که یونسکو «هنر ساختن و نواختن کمانچه» را که به صورت مشترک با آذربایجان معرفی شده بود نیز تأیید کرده و این پرونده، «بدون هیچ نقص و مشکلی… یک ماه آینده در اجلاس میراث ناملموس یونسکو بررسی و به ثبت می‌رسد.»
با جهانی شدن این دو اثر، «آثار ثبتی ایران به ۱۳ مورد می‌رسد که سه اثر چند ملیتی و ۱۰ اثر به صورت تک‌ملیتی و متعلق به ایران جهانی شده‌اند.»
میراث جهانی یونسکو، عهدنامه‌ای جهانی است که با ثبت آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی دارای اهمیت بین‌المللی، به حفظ آنها کمک می‌کند.
کشورهای عضو یونسکو، می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به‌عنوان میراث جهانی کنند و پس از ثبت، حفاظت از آنها علاوه بر آن کشور، به عهده همه کشورهای عضو خواهد بود.
از دیگر بناهای ثبت‌شده ایران در فهرست جهانی یونسکو می‌توان به تخت جمشید، میدان نقش جهان اصفهان و نیایشگاه باستانی چغازنبیل در استان خوزستان، پاسارگاد در استان فارس و ارگ بم در کرمان اشاره کرد.
شهر یزد نیز به عنوان یکی از نخستین شهرهای خشتی دنیا به ثبت یونسکو رسیده‌است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »