فحاشی آتش به‌اختیارها

حمله «افسران جنگ نرم» به ابتکار و مولاوردی؛

زیتون ـ مهسا محمدی: «اگر بخواهند از خط قرمز ما عبور کنند و در پوشش حرف‌های ظاهرا خوب، اربعین را و حماسه اربعین را بزنند ما هم ابایی از معرفی آشغال‌های اصل کاری… نخواهیم داشت»… «معرفی کنم یک آشغال دیگر را؟…کسی که قبل از انتخابات سپاه را می‌زند، اما بعد که خرش از پل گذشت از در مدح پاسداران انقلاب اسلامی در‌می‌آید.»


سطور بالا بخشی از پست اینستاگرامی حسین قدیانی، مسوول سازمان بسیج دانشجویی و یادداشت‌نویس روزنامه‌های وطن امروز، کیهان و مشرق ، رسانه‌های رسمی اصول‌گرایان تندرو، در سال‌های اخیر است. افرادی که این پست خطاب به آنان نوشته شد؛ حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران و معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و شهیندخت ملاوردی دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی هستند.
این نوشته در ادامه واکنش‌های گسترده تندروهای ایران به اظهارنظر اینستاگرامی ملاوردی بود که با انتشار عکسی از زباله‌های ریخته شده در مسیر راهپیمایان اربعین پرسیده بود:«چه اندازه رفتارهایمان با امامان بزرگواری که برای زیارتشان سر از پا نمی‌شناسیم و نظافت را از ایمان می‌دانند شباهت دارد؟»
به دنبال انتشار این پست در صفحه ملاوردی، وحید یامین‌پور، مستندساز و کارگردان برنامه‌های صدا و سیمای ایران، در صفحه توییتر خود خطاب به وی نوشت: «الان توی طریق هستم هرچی آشغال می‌بینم یاد اون خانم میافتم بهش بگید زوار بیادش هستن».
موج انتشار اظهارتی از این دست بعد از توییت یامین پور٬ در توئیتر و اینستاگرام خطاب به ملاوردی بالا گرفت. واکنش ملاوردی به این اظهار نظرات اما فقط « زیارت قبول»ی به یامین‌پور بود.
از سوی دیگر فعالان محیط زیست و همچنین هوادارن دولت در فضای مجازی به دفاع از ملاوردی پرداخته و ادبیات تندروها را سرزنش و تقبیح کردند. کریم ارغنده پور روزنامه نگار و فعال اصلاح‌طلب در توییتر خود نوشت: «بی‌ادبی نه نشانه‌ی قدرت است و نه اخلاق و آرمان و ارزش و شعار اما نشانه‌ی ضعف و بی‌اخلاقی و بی‌ارزشی و هزار هزار درد بی‌درمان دیگر هست. مصونیت دارید هر کاری بکنید. فحش بدهید اما بدانید هیچ‌کس هیچ‌گاه از این راه به جایی نرسیده است.»

عبور از خط قرمز
به نظر می‌رسد آنچه که چنین حاشیه بزرگی برای یک اظهار نظر ساده و شاید نه چندان سیاسی ملاوردی ساخت، ورود وی به ساحتی بود که دستگاه‌های تبلیغی نیروهای اصول‌گرا در طی روزهای اخیر به شدت در حال «مقدس‌سازی» آن هستند. پیاده‌روی اربعین و سفر حدود دو و نیم میلیون زائر از ایران به عراق برای حضور در مراسم اربعین در این کشور با هزینه‌های مالی و تبلیغات گسترده از بزرگترین پروژه‌های در دست اجرای جمهوری اسلامی در طی سال‌های اخیر است که هیچ گونه «تعرضی» به ساحت این «حرکت مقدس» حتی در حد تذکری برای حفظ محیط زیست تحمل نمی‌شود و به تعبیر قدیانی معنی گذر از «خط قرمز» آنان را می‌دهد. کاربرانی که با هشتگ «عمود اربعین» در حال گزارش این سفر مذهبی ـ سیاسی ایرانیان بودند نیز ملاوردی را با عناوینی مانند «صاحب نهضت زباله اربعین» و «آشغال» خطاب قرار دادند.

آتش به اختیاری مجازی و حقیقی
خرداد ماه امسال آیت‌الله خامنه ای در یک سخنرانی در جمع دانشجویان بسیجی از «آتش به اختیار بودن افسران جنگ نرم» در صورت بروز «اخلال در ستاد و قرارگاه مرکزی» گفت و تشخیص این اختلال را هم بر عهده همین «افسران » نهاد.
حال به نظر می‌رسد «ما»یی که قدیانی از آن سخن می‌گوید در سایه مصونیتی که از اظهار‌نظر رهبر جمهوری اسلامی کسب کرده‌اند، بی‌ترس از عواقب قانونی اظهارات و اعمال خود حتی در برابر مقام‌های بالای اجرایی کشور هم آتش به اختیار عمل می‌کنند.
با این وجود این اولین بار نیست که رفتاری از این دست از این از سوی «افسران جنگ نرم» سر می‌زند. پیش از این نیز چه در شبکه‌های مجازی چه در دنیای واقعی نمونه‎های فراوانی از رفتارهای مشابه بروز کرده است.

فائزه هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره به دلیل اظهار‌نظرهای صریح خود٬ در معرض حملات حقیقی و مجازی رسانه‌های رسمی و غیررسمی تندروها بوده است. سعید تاجیک رییس بسیج مستضعفین پالایشگاه تهران پیش از این فائزه هاشمی را «فاحشه» و علی مطهری را «کثافت و نجس العین» خوانده بود و به گفته خودش «یک هشت نه روزی هم اوین بود.»
از سوی دیگر همیشه این رفتارها به اظهارنظر یا توهین و تهدید فرد «عبورکننده از خطوط قرمز» محدود نمی‌شود.
پیش از این در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی، مینو خالقی منتخب سوم اصفهان در مرحله اول انتخابات مجلس که از فهرست امید و مورد حمایت ائتلاف اصلاح‌طلبان و میانه‌روها بود، با ابطال آرایش توسط شورای نگهبان از ورود به مجلس بازماند.
دلیل ابطال این آرا٬ انتشار عکس‌های خصوصی وی توسط یک کانال خبری اصولگرا با نام «قیچی» با مدیریت حامد طالبی عنوان شد.

در همان اردیبهشت ماه سال ۹۵ طالبی پس از ماجرای انتشار تصاویر خالقی بازداشت و خیلی زود آزاد شد اما خالقی به مجلس نرفت. مینو خالقی پیش از آن عکس‌ها را جعلی خوانده و گفته بود که از انتشار دهندگان «تصاویر جعلی» شکایت خواهد کرد. رسانه‌های اصولگرا بازداشت طالبی را در این راستا اعلام کردند با این حال سعی در آن داشتند که ثابت کنند طالبی منتشر کننده اصلی این تصاویر نبوده است.
با این وجود حامد طالبی امسال پیش از آن که راهی کربلا شود، در یادداشتی از مینو خالقی حلالیت خواست و نوشت:«علنی‌ترین حق الناس بر گردن من، ظلمی بوده که در حق خانم مینو خالقی روا داشتم که از همینجا از ایشان حلالیت می‌طلبم و امیدوارم که حلالم کنند.»
در سال‌های اخیر اقدام‌هایی مانند حمله به سفارت انگلستان و عربستان، حمله به علی مطهری در شیراز، برهم زدن تجمعات قانونی و مجوزدار و اقداماتی از این دست توسط افرادی که در طی سال‌های بعد از انقلاب با عناوین متفاوتی از «لباس شخصی‌ها» گرفته تا «افسران جنگ نرم» و «دلواپسان» شناخته شده‌اند، انجام می‌گیرد. اقدام‌هایی که تاثیرات عمیق آن بر معادلات سیاسی داخل و خارج کشور به سادگی قابل مشاهده است. نوعی از «سیاست ورزی» غیرپاسخگو و فراقانونی که فقط در سایه سکوت و تایید تلویحی قوه قضاییه و فرمان «آتش به اختیاری» از سوی رهبر رخ می‌دهد  و هم‌زمان به تعبیر پروانه مافی، نماینده مجلس، نشان از «خلاء قانونی» در برخورد با این افراد دارد

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »