????نوزدهمین یادبود قتل پروانه و داریوش فروهر در سکوت برگزار شد

زیتون– مراسم یادبود قتل پروانه و داریوش فروهر، امروز (چهارشنبه) در منزل آنها در تهران٬ در سکوت برگزار شد.
برای اولین بار پس از سالها که از قتل پروانه و داریوش فروهر می‌گذرد٬ اجازه برگزاری مراسم ختم آنها داده شد؛ اما مشروط.
پرستو فروهر، دختر پروانه اسکندری و داریوش فروهر، در فیس بوک خود نوشت:
«به‌طور رسمی به من ابلاغ شد که برگزاری مراسم یادبود برای پدرومادرم در سالروز قتل سیاسی آنان مجاز است و هیچ منع قانونی ندارد و حق ماست، اما مأموران حاضر با «عناصر ضدانقلاب که قصد سوء‌استفاده از این مراسم را دارند تا قانون‌شکنی کنند و ناامنی پدید آورند و تحریک به ناآرامی کنند و مخل امنیت ملی و نظام شوند» برخورد خواهند کرد. گفتند مسئولیت هرآنچه که هرکس که برای شرکت در این مراسم بیاید، در خانه‌ی ما و یا اطرافش، بگوید، به پای من خواهد بود و بر سنگینی پرونده‌ام در دادگاه انقلاب خواهد افزود.»
او پیشتر خبر داده بود که سوم آذرماه، سه روز پس از سالگرد قتل داریوش فروهر و پروانه اسکندری، به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات در دادگاه انقلاب محاکمه خواهد شد.»
آبان ماه سال گذشته پرستو فروهر که برای برگزاری مراسم یادبود پدر و مادر خود به ایران سفر کرده، به دادسرای اوین احضار شد.
فرزند داریوش فروهر و پروانه اسکندری پیش از این نیز بارها با احضار و ضبط گذرنامه مواجه شده بود.
او به همین دلیل از شرکت کنندگان این مراسم خواست تا «برای جلوگیری از پاره شدن سنت نوزده ساله‌ این مراسم و برای گرفتن هر بهانه‌ای از آنان در سنگین‌تر کردن پرونده‌ قضایی‌ام، از شما همراهان گرامی صمیمانه می‌خواهم که به مراسم یادبود بیایید تا این دو ساعت را در سکوت به یاد عزیزانمان که قربانی سرکوب و خشونت سیاسی شده‌اند کنار یکدیگر بایستیم. بیایید تا امسال داریوش و پروانه فروهر را در سکوت خود به یاد آوریم. بیایید تا ما و من را در سکوت همراهی کنید، که سکوت سرشار از ناگفته‌هاست و سکوت این روز نوید فرارسیدن روزی‌ست که حق آزادی گفتار خویش را بازپس‌گیریم.»
داریوش فروهر دبیر کل حزب ملت ایران و وزیر کار دولت مهدی بازرگان بود که در اول آذر ۱۳۷۷ به همراه همسرش پروانه اسکندری در جریان قتل‌های زنجیره‌ای ترور شد. وی از جمله رهبران جبهه ملی ایران از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۸ بود تا این که در اوایل سال ۱۳۵۸ از جبهه ملی ایران جدا شد.
چند روز پس از قتل آنها، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، از اعضای کانون نویسندگان ایران نیز به قتل رسیدند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »