جانشین فرمانده سپاه: اگر اروپا سر به سر ما بگذارد محدودیت برد موشکی را برمی‌داریم

زیتون– حسین سلامی٬ جانشین فرمانده سپاه اعلام کرد که اگر اروپایی‌ها بخواهند «وارد حریم موشک‌های ما بشوند»، ایران ممکن است بـرد موشک‌های خود را افزایش دهد.»
او همچنین تهدید کرد: «ممکن است شرایط جوری شود که یمنی‌ها از سلاح‌هایشان علیه عربستان استفاده کنند.»
جانشین فرمانده سپاه پاسداران شب گذشته در برنامه‌ای در تلویزنی، گفت: «به کشورهای اروپایی می‌گوییم که اگر تا امروز برد موشک‌هایمان را تا دو هزار کیلومتر نگه داشتیم به‌دلیل نداشتن فناوری نیست… اما چون هر عمل ما یک منطق راهبردی دارد، تا جایی که تهدید باشد، برد موشک‌های ما تا آنجاست.»
او افزود: «تا الان احساس می‌کردیم اروپا تهدید ما نیست و‌ برد موشکهای‌مان را تا اروپا افزایش ندادیم، ولی اگر اروپا بخواهد تهدید شود، برد موشک‌ها افزایش می‌یابد. ما مراعات می کنیم. آنها هم رعایت کنند.»
به گفته این فرمانده سپاه «برنامه موشکی ایران دفاعی» و «ضامن امنیت، استقلال و اقتدار دیپلماسی» ایران است.
سردار سلامی در ادامه تاکید کرد که ایران در مورد برنامه موشکی خود «هرگز مذاکره» نخواهد کرد. چرا که به گفته او مذاکره در این خصوص «تسلیم در برابر دشمن» است.
پیشتر محمدعلی جعفری٬ فرمانده سپاه نیز گفته بود برد موشک‌های ساخت ایران «طبق سیاست‌هایی که رهبری تعیین کردند» دو هزار کیلومتر انتخاب شده‌است.
آمریکا بارها از برنامه موشکی ایران و آزمایش‌های مربوط به آن انتقاد کرده، آن را موجب ایجاد بی‌ثباتی در غرب آسیا و جهان، و ناقض روح برجام دانسته است. کشورهای اروپایی نیز در بیان نگرانی خود از برنامه موشکی ایران با آمریکا هم‌صدا شده‌اند.
فرانسه هم از دیگر کشور غربی است که نسبت به فعالیت‌های موشکی ایران انتقاد دارد. امانوئل مکرون، ماه پیش گفته بود: «احتمال تحریم علیه برنامه موشکی تهران وجود دارد» و «باید با ایران در مورد برنامه موشکی مذاکره کرد.»
قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در تائید توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی تصویب شد، از ایران خواسته است از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند. ایران می‌گویند برنامه موشکی‌اش «جنبه دفاعی» دارد و برای حمل کلاهک هسته‌ای نیست چون تهران به دنبال ساخت چنین جنگ‌افزاری نیست.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »