دانشگاه صنعت نفت تعطیل شد؛ دانشجویان به اعتراض و تحصن خود ادامه می‌دهند

زیتون– دانشکده مهندسی نفت آبادان در پی اعتراض‌های صنفی دانشجویان این مرکز آموزشی تا «اطلاع ثانوی» تعطیل شد. سلف سرویس دانشگاه صنعت نفت آبادان هم تعطیل شده است.
دانشگاه صنعت نفت با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «دانشجویان دانشکده [آبادان] از تاریخ ۲۷ آبان ماه تا کنون به بهانه درخواست‌های استخدامی از حضور در کلیه کلاس‌های درس امتناع ورزیده‌ و علیرغم حضور اساتید در کلاس‌های درس به دلیل این اقدام دانشجویان، امور آموزشی دانشکده نفت آبادان کاملاً مختل و عملاً تعطیل بوده است.»
در این اطلاعیه همچنین آمده که «غیبت بیش از سه شانزدهم جلسات درس در یک نیمسال باعث حذف درس و در صورت ادامه وضعیت فعلی باعث حذف ترم تحصیلی خواهد شد.»
به گزارش خبرگزاری ایسنا، دانشکده مهندسی نفت آبادان روزگذشته (شنبه) با ارسال یک پیامک به دانشجویان اعلام کرد که این دانشکده تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است.
یکی از دانشجویان این دانشکده به سایت «باشگاه خبرنگاران جوان»‌ گفت:‌ «معنای عبارت تا اطلاع ثانوی برای ما مشخص است. اینکه تا به کلاس ها برنگردیم و از خواسته‌های به حق خود منصرف نشویم، این وضعیت ادامه خواهد داشت.»
تعطیلی این دانشکده در پی بیش از دو هفته اعتراض های صنفی و تحصن دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های نفت در آبادان و اهواز صورت گرفت.
اما دانشجویان این دانشگاه اعلام کرده‌اند که به رغم این موضوع با ادامه تحصن در مقابل وزارت نفت به اعتراض خود ادامه خواهند داد.
دانشگاه صنعت نفت وابسته به وزارت نفت ایران است که در سال ۱۳۱۸ فعالیت خود را تحت عنوان آموزشگاه فنی آبادان آغاز کرد و دانشکده‌های نفت اهواز، نفت آبادان و نفت تهران از زیر مجموعه‌های آن محسوب می‌شوند.
دانشجویان متحصن با تعطیل کردن کلاس‌های درس می‌گویند تا زمانی که از سوی مسئولان دولت درباره «تعییین وضعیت استخدامی» پاسخی دریافت نکنند به تحصن خود ادامه خواهند داد.
دانشجویان معترض می‌گویند وزارت نفت بر اساس آیین‌نامه استخدامی در سال ۸۰ موظف است که نیاز نیروی انسانی خود را از دانشگاه صنعت نفت تامین کند.
بر اساس این آیین نامه، دانش آموختگان رتبه الف دانشگاه نفت در اولویت استخدام بوده‌اند و بدون آزمون در وزارت نفت و شرکت‌ها تابعه استخدام می‌شدند؛ همچنین فارغ‌التحصیلان رتبه ب و ث سهمیه جداگانه‌‎ای در آزمون‌های استخدامی داشته‌اند.
دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در ماه‌های اخیر و با هدف تحقق‌ خواسته‌‌های خود تجمع‌های اعتراضی در مقابل وزارت نفت و مجلس برگزار کرده‌اند که مجموع این اقدامات برای معترضان تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

کامران دهقانی، مدیرکل آموزش،‌ برنامه‌ریزی و تحول اداری وزارت نفت،‌ روز پنجشنبه نهم آذر، در واکنش به این اعتراض‌ها گفت که این وزارتخانه «موظف به استخدام بی‌ضابطه» دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه‌های صنعت نفت نیست.
به گزارش ایلنا، او افزود که با راه‌اندازی ده‌ها رشته مرتبط با صنعت نفت در دانشگاه‌های ایران و تحصیل هزاران تن در این رشته‌ها،‌ نمی توان حق دیگر تحصیلکردها را نادیده گرفت و آیا تضییع حقوق فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه‌ها نیست که وزارت نفت بدون توجه به حداقل قابلیت‌ها و نه قابلیت‌های ممتازی باید ٩٠ درصد فارغ التحصیلان را حتی بدون مصاحبه و برخلاف مقررات خود جذب کند.
«جمع کثیری» از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در اعتراض به شرایط استخدام وزارت نفت و حذف استخدام بدون آزمون فارغ‌التحصیلان گروه الف این دانشگاه، در میدان پاستور تهران، در مقابل نهاد ریاست‌جمهوری تجمع کردند.
ندا نبوی، فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعت نفت و نماینده دانشجویان معترض،‌ در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه قانون استخدام گروه الف دانشگاه صنعت نفت بدون آزمون در وزارت نفت از سال ۹۴ لغو شد،‌ افزود: «معترضان به صورت انفرادی به دیوان عدالت شکایت کردند که در نهایت، رای دیوان به نفع معترضان صادر شد و وزارت نفت ملزم به استخدام فارغ‌التحصیلان گروه الف این دانشگاه شد، اما این وزارتخانه به رای دیوان اعتراض کرد و اکنون بیش از یک سال است که منتظر نظر دیوان هستیم».
وی با تاکید بر اینکه دانشجویان به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد،‌ اشاره کرد که مسئولان دانشگاه صنعت نفت، دانشجویان را با «ترس و ارعاب کمیته انضباطی وادار به برگرداندن بر سر کلاس‌های درس می‌کنند».

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »