آمریکا قطعنامه محکومیت انتقال سفارت به بیت‌المقدس را وتو کرد

زیتون– جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تصمیم‌گیری در خصوص قطعنامه‌ای پیرامون اورشلیم (بیت‌ المقدس) به پایان رسید. در این جلسه در حالیکه ۱۴ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به پیش نویس قطعنامه ای برای رد پایتختی اورشلیم (بیت‌ المقدس) در اسرائیل رای دادند، سفیر آمریکا با استفاده از حق وتو، این پیش نویس را رد کرد.
در متن این پیش‌نویس آمده است، هر تصمیم یا اقدامی که مبتنی بر تغییر ساختار و وضعیت شهر اورشلیم (بیت‌ المقدس) باشد، تأثیر حقوقی ندارد، باطل است و باید بر اساس قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت لغو شود.
مصر در پیش‌نویس این قطعنامه از تمامی کشورها خواستار آن شده که از ایجاد مقررهای دیپلماتیک در اورشلیم (بیت‌ المقدس) مطابق با قطعنامه ۴۷۸ شورای امنیت خودداری کنند.
در این قطعنامه همچنین از تمامی کشورها خواسته شده مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت در خصوص اورشلیم (بیت‌ المقدس) عمل کرده و هیچ اقدام یا به رسمیت شناختنی را برخلاف این قطعنامه‌ها انجام ندهند.
پیش‌تر دنی دانون، نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد اعلام کرد که معتقد است آمریکا قطعنامه مربوط به اورشلیم (بیت‌ المقدس) را در شورای امنیت سازمان ملل متحد وتو خواهد کرد.
همچنین نیکی هیلی، نماینده آمریکا در شورای امنیت گفته بود که ایالات متحده علیه پیش‌نویس قطعنامه درخصوص اورشلیم (بیت‌ المقدس)، از حق وتو استفاده خواهد کرد.
پیش‌نویس این قطعنامه در حالی ارائه شد که چندی پیش دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، اورشلیم (بیت ‌المقدس) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد. در پیش‌نویس این قطعنامه که روز شنبه میان ۱۵ عضو شورای امنیت توزیع شد، مشخصاً به آمریکا یا ترامپ اشاره‌ای نشده بود.
این پیش‌نویس برای تصویب نیازمند حداقل ۹ رأی موافق بود و نباید توسط هیچ یک از پنج عضو دائم یعنی آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه یا چین وتو می‌شد.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »