افزایش حقوق نمایندگان مجلس اعتراض برانگیخت؛ علی لاریجانی تکذیب کرد

زیتون– علی لاریجانی٬ رییس مجلس با تاکید براینکه افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان صددرصد کذب است، گفت: «ما در هیئت رییسه به دنبال کاهش بوجه مجلس هستیم.»
وب‌سایت تابناک روز یکشنبه ۲۶ آذر، نوشته بود کمیته‌ای به نام کمیته بودجه در مجلس تشکیل شده و در نخستین اقدام خود٬ سقف حقوق نمایندگان را تا ۷۰ درصد افزایش داده است.
تابناک همچنین این احتمال را مطرح کرد که این افزایش٬ «مستند به ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری» باشد که بر اساس آن، «نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم‌تراز وزرا و معاونان رئیس‌جمهور تعریف می شوند.»
به نوشته تابناک در صورت افزایش دریافتی نمایندگان تا ۷۰ درصد٬ «احتمالا سقف حقوق نمایندگان تا ۱۱ میلیون تومان افزایش خواهد داشت.»
روز بعد (دوشنبه) روزنامه شرق در گزارشی خبر داد که‌ کمیته بودجه‌ مجلس از جمع پنج‌نفره‌ای تشکیل شده است که «زیر نظر مستقیم ریاست مجلس، امور مالی بهارستان را پیش می‌برد.»
انتشار این اخبار واکنش نمایندگان را نیز برانگیخت. تاجایی که پروانه سلحشوری٬ نماینده مجلس، گفت: «حقوق نمایندگان مجلس نباید در شرایطی که مردم تحت فشار زندگی می‌کنند٬ به این اندازه افزایش پیدا کند.»
او در واکنش به این خبر به انتخاب گفته بود که «از مجلس تنها در ماه اول فیش حقوقی دریافت کردیم. اما اصل حقوق ما حدود هفت میلیون است.»
این عضو فراکسیون امید٬ افزود که «البته هزینه هایی زیادی از جمله کارمندان نمایندگان وجود دارد. البته مبلغی هم برای دفاتر نمایندگان می‌دهند که برای اجاره و کارمندان در نظر گرفته شده است.»
محمدجواد جمالی، نماینده مردم فسا در مجلس٬ نیز در همین رابطه به باشگاه خبرنگاران گفت که «نمایندگان پیش از این حدود چهار میلیون تومان ماهانه حقوق دریافت می‌کردند که اکنون با مقداری افزایش به بالای ۶ میلیون تومان رسیده است.»
به گفته او٬ «پول {اجاره دفتر}٬ آب، برق، گاز و سفر‌ها و پرواز‌های داخلی به حوزه‌های انتخابیه که گا‌ها به صورت هفتگی این سفر‌ها انجام می‌شود، حمل و نقل داخل شهری تهران یا هزینه تماس‌های مکرر از طریق موبایل یا حقوق افرادی که در این دفاتر مشغول به کار هستند و درخواست کمک از سوی برخی مردم وجود دارد که همگی جزء هزینه‌های یک نماینده محسوب می‌شوند.»
این نماینده مجلس تایید کرد که این هزینه‌ها را مجلس «تامین می‌کند که مجموع تمامی این دریافتی‌ها شاید به ۲۰ میلیون تومان برسد.»
در مقابل اما اسدالله عباسی، عضو هیئت رییسه مجلس، با اعلام اینکه «پیشنهادی مطرح شده که اگر براساس قانون خدمات مدیریت کشوری به نمایندگان پرداخت شود، حقوق نمایندگان به ۸ میلیون تومان در ماه خواهد رسید»‌٬ افزود: «این میزان صرفا یک پیشنهاد است که البته برخی ایثارگر هستند یا شرایط خاصی دارند که همین امر می‌تواند مقداری اختلاف در حقوق آنها به وجود آورد.»
محمود صادقی، نماینده مجلس، به روزنامه شرق گفت: «کل دریافتی نمایندگان، حدود ١٧ تا نهایت ٢١ میلیون است. این را هم در نظر بگیرید که این رقم از هزینه دفتر نمایندگی تا عبور و مرور و مسکن و سفرها و هزینه‌های مختلفی است که نمایندگان هر ماه می‌پردازند و گاهی این‌طور مطرح می‌شود که یک نماینده ٢١ میلیون تومان حقوق می‌گیرد و می‌گذارد در جیبش که این‌طور نیست.»
وی افزود: «اصلا در مقایسه با مسئولان دولتی که خودرو و راننده و خیلی امکانات دیگر در اختیار دارند، شاید این رقم آن‌چنان بالا نباشد؛ یعنی حتی نماینده اگر بخواهد وظیفه نمایندگی‌اش را به‌درستی انجام دهد، به رقمی بالاتر از اینها نیاز دارد».
اگرچه او تاکید کرد که «واریزی‌های مجلس شفاف نیست. حتی پس و پیش هم می‌شود. اتفاق افتاده که یک ‌ماه ‌و نیم واریزی نداریم و یکباره پولی واریز می‌شود. این نبود شفافیت خودش می‌تواند بانی خیلی چیزها شود. مسئله‌اش برای من نماینده این است که نمی‌دانم دقیقا چه زمانی چه مبلغی پرداخت می‌شود. خیلی از نمایندگان مجلس هم مانند من هستند. وسط شلوغی کارها، یکباره پولی به حسابت می‌آید که نمی‌دانی بابت چه بوده» است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »