دفاع از حقوق مسلمانان در گروی مرزبندی با متحدان سیاسی

جمهوری اسلامی نسل کشی مسلمانان میانمار را محکوم نکرد

زیتون– جمهوری اسلامی ایران٬ شب گذشته٬ در رای گیری یکشنبه شب قطعنامه پایان دادن به سرکوب سازمان یافته مسلمانان میانمار در مجمع عمومی ملل متحد غایب بود.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد از رای دادن علیه دولت میانمار به دلیل سرکوب اقلیت مسلمان میانماری خودداری کرد و عملا در صف حامیان دولت میانمار قرار گرفت.
اکثریت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد شب گذشته به قطعنامه ای رای دادند که علیه اقدامات سرکوب گرایانه دولت میانمار در برابر اقلیت مسلمان این کشور بود اما نماینده دولت ایران تصمیم گرفت با غیبت در جلسه رای گیری، از محکومیت دولت میانمار خودداری کند و در صف حامیان آن قرار بگیرد.
این قطعنامه در روز یکشنبه به وقت محلی با ۱۲۲ رای مثبت، ۱۰ رای منفی و ۲۴ رای ممتنع در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد.
سوریه، چین، روسیه و کره شمالی، بلاروس، کامبوج، کره شمالی، لائوس، فیلیپین، زیمبابوه و میانمار کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای مخالف و منفی دادند.
نماینده ایران هم به عمد در جلسه رای گیری حاضر نشد و از محکومیت دولت میانمار خودداری کرد. این اتفاق در حالی روی می دهد که مقامات ایرانی بارها در سخنرانی ها و موضع گیری های خود از دولت میانمار به شدت انتقاد کرده بودند.
آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز از جمله موافقان این قطعنامه بودند و به آن رای مثبت دادند.
میانمار کشوری در اردوگاه روسیه و چین است و قبل از این هم مقامات آن گفته بودند که در صورت طرح پیش نویس قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد، از سوی روسیه و چین مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
این قطعنامه خواهان توقف عملیات نظامی دولت میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در این کشور شده است. این قطعنامه همچنین از دبیرکل سازمان ملل متحد می خواهد نماینده ای در امور میانمار معرفی کند.
متن این قطعنامه از سوی سازمان همکاری اسلامی ارائه شده بود.
طیبه سیاوشی٬ نماینده مجلس در این باره نوشت: «موضوع را از وزارت خارجه پیگیر شدم. گویا رای گیری در کمیته سوم حقوق بشر بوده که همیشه آرایی علیه ایران داشته. در خبر هم آمده ایران غایب بود و مطلعان وزارت خارجه گفتند اگر رای بدهیم به آرای صادر شده علیه خودمان مشروعیت می بخشیم. با این حال آنها امروز علیه دولت میانمار بیانیه دادند.»
محمدرضا نوروزپور٬ از کارشناسان دفتر حقوق بشر قوه قضایه اما در پاسخ گفت: «#میانمار به قطعنامه های ضد #ایران تو شورای حقوق بشر و کیته سوم سازمان ملل رأی نمیده لذا بسیار طبیعی است که براساس عرف،ایران هم علیه میانمار رأی نده، گرچه انتقادات خودش را به این کشور داره. همه جا دادمیزنیم باید طبق منافع ملی مون عمل کنیم حالا این بارم که این کاروکردیم، شد واویلا؟»
این اولین بار نیست که «جمهوری اسلامی» مسئله اعتراض به «نقض حقوق افراد به دلیل دین اسلامی را سیاسی می‌کند.»
گذشته از مسئله فلسطین و مخالفت با اسرائیل اولین واکنش جدی جمهوری اسلامی به درگیری‌های بوسنی و هرزگویین بر می‌گردد. اما همان زمان که رسانه‌های جمهوری اسلامی در دفاع از مسلمانان بوسنیایی برخاسته بودند٬ در مقابل فشارهای وارده بر نسل کشی مسلمانان اویغور چشم فرو بستند.
پس از آن نیز آنچه بر مسلمانان چچن رفت از سوی جمهوری اسلامی ایران نادیده انگاشته شد تا «نظام» مقابل یکی از کشورهای اقمار روسیه نایستد.
جمهوری اسلامی با اینکه «حمایت از مسلمانان را در سراسر جهان وظیفه اصلی سیاست خارجی خود می‌داند» و حتی دفاع از «مظلومان» را نیز به آن اضافه کرده است، اما در موارد مشابهه حتی حاضر به شرکت در رای گیری در خصوص «نسل کشی مسلمانان» در کشورهای متحد نیست. جمهوری اسلامی برای دفاع از مسلمانان در چاد٬ سومالی و بالکان؛ شیعیان در بحرین٬‌ عراق و عربستان٬ هزینه‌های گزاف می‌پردازد اما در مقابل ظلم به مسلمانان در کشورهای همسو چشم فرو می‌بندد.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دفاع از حقوق مسلمانان در گروی مرزبندی با متحدان سیاسی

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »