شکایت افغانستان از شرکت اتباعش در «جنگ نیابتی جمهوری اسلامی»

زیتون– برخی از نمایندگان مجلس افغانستان خواستار شکایت از ایران به سازمان ملل پس از انتشار تعداد کشته‌های لشکر فاطمیون شدند.
پس از آنکه اعلام شد کشته‌های افغان‌های لشکر فاطمیون در سوریه به دو هزار نفر رسیده، افغانستان اعلام کرد مخالف شرکت شهروندانش در جنگ نیابتی است.
برخی از نمایندگان مجلس افغانستان درباره افزایش تلفات شهروندان این کشور در جنگ سوریه ابراز نگرانی کردند. محمد نواب منگل عضو کمیسیون امنیتی مجلس نمایندگان افغانستان به دویچه وله فارسی گفت ایران از مهاجران افغان سوءاستفاده کرده و آنها را به جنگ سوریه فرستاده است تا در جنگ شرکت کنند.
این نماینده مجلس افغانستان ادامه داد: «حدود ۳ سال است که اعضای مجلس افغانستان این نگرانی را احساس کردند. ما به اندازه کافی اسناد و شواهد هم داشته‌ایم، در مورد افغان‌هایی که مهاجر بودند و در ایران زندگی می‌کردند، و مجبورشان کردند در سوریه بجنگند. این اقدام ایران برخلاف تمام موازین و قانون مهاجرت است که از یک مهاجر کشور دیگر نباید سوءاستفاده شود. بنابراین کشور ایران برخلاف تمام قوانین و میثاق‌های بین‌المللی عمل کرده و ما به عنوان نماینده پارلمان افغانستان درخواست می‌کنیم که دولت افغانستان از ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت بکند تا ایران در آینده از مهاجراین افغان نتواند سوءاستفاده کند.»
زهیر مجاهد٬ مسئول فرهنگی لشکر فاطمیون٬ شانزدهم دی ماه اعلام کرد که در طی حضور ۵ ساله در سوریه٬ از این لشکر بیش از دوهزار نفر کشته و هشت هزار نفر زخمی شده‌اند.
لشکر فاطمیون متشکل از «داوطلبان» افغانستانی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آنها را برای اعزام به سوریه و جنگیدن در کنار نیروهای بشار اسد با عنوان «مدافعان حرم» بسیج کرده است.
ایران از حدود پنج سال پیش هزاران سرباز را در قالب سپاه فاطمیون سازماندهی کرده بود. تیپ فاطمیون سال ۱۳۹۴ با افزایش توان عملیاتی و نیروها خود به «لشکر فاطمیون» تبدیل شد.

مهرماه امسال نیز وزارت خارجه افغانستان خواستار توقف استخدام مهاجران، به‌ویژه کودکان مهاجر افغان در ایران، از جانب سپاه پاسداران این کشور در جنگ سوریه شد.

احمد شکیب مستغنی، سخنگوی این وزارت‌خانه ۱۰ مهرماه به بی‌بی‌سی گفت که شماری از مهاجران افغان در ایران با «فشار و تطمیع» مجبور به فعالیت‌های مغایر اصول بین‌الملل می‌شوند.
به گفته او دولت جمهوری اسلامی افغانستان تایید کرد که متاسفانه برخی از شهروندان مهاجر افغان از جانب دولت‌های کشورهای میزبان، به شمول ایران، به شیوه‌های گوناگون، به‌شمول فشار و تطمیع برای سهم گرفتن در فعالیت‌های مغایر اصول بین‌المللی وادار یا تشویق می‌شوند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »