افزایش ۲۵ درصد به بودجه نظامی از «پول‌های توجیبی»

دست‌اندازی مجلس و رهبری به صندوق ذخیره

زیتون-مهدی داوری: افزایش حدود ۲۵ درصد به بودجه نظامی ایران و حدود ۴۱ درصد به بودجه صدا و سیما با برداشت از صندوق توسعه ملی، آخرین شیرین‌کاری کمیسیون تلفیق مجلس است.

علی اصغر یوسف‌نژاد،سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس خبر داده که با «اجازه» رهبر جمهوری اسلامی، چهار میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت خواهد شد که دومیلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار یعنی حدود ۶۳ درصد آن به بودجه نظامی اضافه خواهد شد. از این رقم ۱۵۰ میلیون دلار نیز به صدا و سیما می‌رسد و سهم مقابله با ریزگردها هم همین مقدار است.

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار دیگر هم در آب‌رسانی به روستاها، آبیاری تحت فشار، آبخیزداری، بازسازی مناطق زلزله‌‌زده و سیل‌زده، واکسن پهلو و عفونت کودکان و پروژه‌های استان سیستان‌وبلوچستان اختصاص پیدا می‌کند.

مشخص نیست برداشت از صندوق توسعه ملی با«اجازه» رهبر جمهوری اسلامی برچه اساسی انجام شده است چرا که در اساس‌نامه این صندوق اشاره‌ای به این موضوع نشده است. پیش از این نیز برداشت از حساب ذخیره ارزی که صندوق توسعه ملی جایگزین آن شده با مصوبه مجلس انجام می شد. استفاده برای بودجه نظامی نیز در هیچ یک از مصارف پیش‌بینی شده در اساس‌نامه این صندوق ذکر نشده است.

بیشتر بخوانید

تقلیل مطالبات کمپین «تغییر بودجه به نفع مردم»

از سوی دیگر استفاده از منابع صندوق برای اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارائی‌های سرمایه‌ای و بازپرداخت بدهی دولت به هر شکل ممنوع است.

مشخص نیست برداشت از صندوق توسعه ملی با«اجازه» رهبر جمهوری اسلامی برچه اساسی انجام شده است چرا که در اساس‌نامه این صندوق اشاره‌ای به این موضوع نشده است.

در همین حال محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس در توئیتر خود نوشت که «کمک به تسویه بدهی پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش از صندوق توسعه ملی حذف شد» اما در مقابل«بودجه تقویت بنیه دفاعی از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار پیشنهادی دولت به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یافت».

بودجه نظامی سال ۹۷ ارائه شده از سوی دولت حسن روحانی به مجلس که در حال بررسی است، حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان، معادل ۱۰ میلیارد دلار، است.با این حساب بودجه نظامی اعلام شده ایران در سال آینده حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

هر چند به گفته برخی کارشناسان دراین بودجه سود شرکت‌های سپاه پاسداران و وزارت دفاع محاسبه نمی‌شود.

هم‌چنین به گفته برخی کارشناسان،از جمله حسین آرین، «هزینه سالانه جمهوری اسلامی در سوریه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تخمین زده شده است که بخش قابل توجهی از آن هزینه نظامی است».

نمایندگان مجالس نهم و دهم پس از توافق اتمی وین مصوباتی را برای افزایش بودجه نظامی ایران تصویب کرده‌اند. بر اساس برنامه ششم توسعه دولت موظف است، هر سال حداقل پنج درصد از «بودجه عمومی» را به بودجه دفاعی کشور اضافه و هم‌چنین نسبت به «توسعه و افزایش توان تولیدی موشکی» اقدام کند.

افزایش ۱۵۰ میلیون دلار یعنی حدود ۶۷۵ میلیارد تومان به بودجه صدا و سیما نیز در حالی است که ‌بودجه این نهاد یک‌هزار و ۶۴۶‌ میلیارد و ۴٢٠ ‌میلیون تومان پیش‌بینی شده است.به این ترتیب بیش از ۴۱ درصد نیز به بودجه این نهاد اضافه خواهد شد.

اینک اما نمایندگان مجلس تصمیم گرفته‌اند که کاملا در جهت معکوس خواسته‌ها قدم بردارند و بودجه نهادهایی که شرکت‌کنندگان خواستار کاهش آن بودند افزایش دهند.

درهمین حال محمود صادقی در توئیتر خود خبر داد که بودجه صدا و سیما در جدول ارسالی برای «اخذ اذن از رهبری ۱۰۰ میلیون دلار» بوده اما این رقم در مصوبه تلفیق به ۱۵۰ میلیون دلار رسیده و« معلوم نیست» چگونه ۵۰ میلیون دلار در این میان به بودجه این سازمان اضافه شده است.

در کنار صدا و سیما، بودجه دیگر نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی خبرساز شده است. محمد مهاجری، از چهره‌های اصولگرا نوشت که «درسال ۹۷ هیچ انتخاباتی برگزار نمی شود. اما در لایحه بودجه در ردیف ۱۰۰۱۰۰۵ برای نظارت بر انتخابات که قاعدتاوظیفه شورای نگهبان است ۵۰ میلیارد تومان بودجه گذاشته اند. یعنی دولت برای کاری که انجام نمی‌شود هم پول می‌دهد».

پس از آن برخی از کاربران شبکه‌های مجازی یادآوری کردند که شورای نگهبان دفاتر نظارتی در همه شهرهای ایران دارد که از مدت‌ها پیش از انتخابات عملا پرونده‌های نامزدها را بررسی و به تعبیر دیگر زمینه‌های رد صلاحیت را آماده می‌کنند. حتی در نبود انتخابات نیز این دفاتر فعالیت دارند.

سخن‌گوی شورای نگهبان این سخنان را رد کرده و درعین حال گفته که بودجه این نهاد درسال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ که انتخابات ریاست‌جمهوری را نظارت کرده بود، هفت درصد افزایش یافته است.

عباس‌علی کدخدایی هم‌چنین گفته بود:«آقایان باید با انصاف این موضوع را نگاه کنند، بودجه شورای نگهبان از پول توجیبی برخی مسئولین کمتر است».

به گفته تعدادی از نمایندگان مجلس، بودجه همه نهادهای مذهبی که مورد اعتراض بود از جمله بودجه موسسه محمد تقی مصباح یزدی، جامعه المصطفی و سازمان تبلیغات دست نخورده است.

طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس، گفته که دراین کمیسیون تنها ۲۶۰ میلیارد تومان از بودجه نهادهای مذهبی حذف شده است. پس از اعتراض‌های اخیر و شکل‌گیری کمپین‌هایی با عنوان«تغییر بودجه به نفع مردم»برخی امیدوار به تغییر بودجه در مجلس بودند.

اینک اما نمایندگان مجلس تصمیم گرفته‌اند که کاملا در جهت معکوس این خواسته‌ها قدم بردارند و بودجه نهادهایی که شرکت‌کنندگان خواستار کاهش آن بودند افزایش دهند. این هزارها میلیارد تومان اما گویا از سوی نهادهای رهبر جمهوری اسلامی «پول توجیبی» محسوب می‌شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »