آغاز به کار کارگروه آمریکایی-اروپایی برای اصلاح برجام

زیتون– رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا٬ خبر داد گروه‌های کاری مشترک اتحادیه اروپا و آمریکا برای اصلاح ایرادهای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، آغاز به کار کرده‌اند.

رویترز خبر داد که این گروه‌ها قرار است درباره اینکه چه تغییراتی باید در برجام صورت گیرد و چگونه باید اجرایی شوند به بحث و تبادل نظر بپردازند.

او در سخنانی در ورشو لهستان گفت که نشست هایی را برای تعیین تغییرات مطلوب و میزان مشارکت ایران در این فعالیت‌ها نیز برگزار شده است.

تیلرسون در پایان سفر یک هفته‌ای خود به اروپا، تاکید کرد که حمایت بریتانیا، فرانسه و آلمان- سه عضو گروه پنج به علاوه یک در مذاکره با ایران- را جلب کرده است تا روی تغییرات در برجام کار کنند.

دونالد ترامپ٬ رییس جمهوری آمریکا٬ قبل از این تهدید کرده بود در صورتی که برجام تغییر نکند از این توافق خارج خواهد شد و تحریم های آمریکا علیه ایران را باز می گرداند.

تیلرسون به خبرنگاران گفت: «سیاهی قبل از صبح، کشنده است … گروه های کاری نشست های خود را آغاز کردند. تلاش این گروه ها توافق درباره مبانی و محدوده تغییرات برجام و میزان مشارکت دادن ایران در مذاکرات و مباحث تغییرات برجام است.»

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا برجام تنها بخش کوچکی از سیاست آمریکا در خاورمیانه است و آمریکا از برخی موضوعات از جمله حمایت ایران از حوثی ها در یمن و اقدام ایران در دادن سلاح به گروه هایی در منطقه نگران است.

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا همراه با آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ بر سر حل‌وفصل برنامه هسته‌ای ایران و برداشتن تحریم‌های بین‌المللی علیه آن به توافق رسیدند.

ایران در چارچوب این برنامه پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را متوقف کند.

با این حال، به رغم تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همراهی اتحادیه اروپا با برجام، دولت ترامپ می‌گوید که تهران به «روح برجام» پایبند نبوده و فعالیت‌های موشکی بالستیک و دخالت آن در امور داخلی کشورهای خاورمیانه موجب برهم خوردن صلح و ثبات در این منطقه شده است.

ترامپ ماه گذشته چهار شرط برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرد که عبارتند از: بازرسی از همه سایت‌های ایرانی مورد نظر بازرسان بین‌المللی، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، همیشگی بودن برجام، و محدودیت برنامه موشک‌های دوربرد ایران؛ زیرا به گفته آقای ترامپ، موشک‌های دوربرد و برنامه تسلیحات اتمی ایران «جدانشدنی هستند».

جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده است که هیچ تغییری در برجام را نمی‌پذیرد و حاضر به مذاکره در این زمینه نیست.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »