آلودگی هوای تهران قطعا سرطان‌زاست

زیتون– پس از دو روز آلودگی شدید هوای تهران و تعطیل شدن مدارس٬‌ سرپرست گروه سلامت هوا مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد که هوای تهران قطعا سرطان‌زاست و از شهروندان تهرانی خواست تا از تردد در شهر در حد امکان خودداری کنند.

تعطیلی مدارس یکی از «اقدامات» عاجل دولت‌ها در قبال آلودگی هواست. اگرچه این واکنش در مقابل آلودگی هوا به دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد برمی‌گردد٬ اما به رغم بی نتیجه بودن٬ تا کنون ادامه داشته است.

مادران شاغل یکی از معضلات این نوع از واکنش به آلودگی هواست. در کلان شهرهایی مثل تهران که هم ضریب اشتغال زنان بالاست و هم به دلیل گستردگی زیست شهری کمتر امکان کمک گرفتن از دیگر اعضای خانواده برای نگهداری از فرزندان فراهم است٬ تعطیلی مدارس خود به معضلی تبدیل می‌شود.

مدارس تعطیل می‌شوند اما کارمندان دولتی و خصوصی باید به سر کار بروند.

از سوی دیگر تا وقتی ادارات و شرکت‌های خصوصی تعطیل نشوند٬ مردم امکان ترک شهرهای آلوده را ندارند و بچه اگرچه در خانه٬ اما همان هوایی را استنشاق می‌کنند که والدین کارمندشان در حال رفتن به سرکار و آلوده‌تر کردن هوا استنشاق می‌کنند.

با این همه همچنان با گذشت سالها و آلوده‌تر شدن شهرها همچنان تنها راهکار دولت‌ها تعطیل کردن مدارس است.

روز گذشته حسن روحانی، رییس جمهوری، در کنفرانسی خبری اعلام کرد که حل مشکل آلودگی هوا پول می خواهد. به گفته او دولت برای تامین منابع آن نیازمند افزایش قیمت سوخت است.

رییس جمهوری همچنین با اشاره به تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی شدید هوای تهران گفته بود: «این ساده‌ترین راه و شاید بدترین باشد در حالیکه ما باید دنبال راه صحیح و عاقلانه باشیم که این راه هم بدون پول نمی‌شود. برای مبارزه با آلودگی باید تمام خودروها و وسایل مصرف‌کننده انرژی اصلاح شود. طرح نوسازی حمل و نقل بودجه می‌خواهد و ما باید بتوانیم کمک کنیم که خودروهای فرسوده نوسازی شوند و پول را از جایی بیاوریم.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس مستقر در دوحه، طی سفری کوتاه به تهران با علی خامنه

ادامه »

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا ۱۵ خرداد ۶۸ در

ادامه »

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر

ادامه »