انجمن جامعه شناسی ایران خواستار توضیح درباره دلیل مرگ کاووس سیدامامی شد

مرگ فعال محیط زیست و استاد دانشگاه در زندان واکنش برانگیخت

زیتون– روز گذشته٬ همزمان با انتشار خبر مرگ کاووس سیدامامی٬ استاد دانشگاه و فعال محیط زیست در دانشگاه٬ دادستان عمومی و انقلاب تهران خبر بازداشت تعدادی از فعالان محیط زییست را به اتهام «جاسوسی» تایید کرد.

کاووس سیدامامی، دکترای جامعه شناسی و عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق بود. او همزمان مدیرعامل مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» بود.

بر اساس اطلاعاتی که دانشگاه امام صادق از کاووس سیدامامی در سایت خود منتشر کرده است، این فعال محیط زیست در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل کرده و در سال ۱۳۷۰ دکترای خود را در رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه اورگان گرفته بود.

او در سال‌های گذشته علاوه بر تدریس در دانشگاه امام صادق، ۹ کتاب و ده‌ها مقاله در زمینه‌های مختلف منتشر کرده بود.

کینگ‌رام (رامین سید امامی) روز گذشته (شنبه) در اینستاگرامش خبر داد روز گذشته (جمعه) مریم ممبینی٬ همسر سیدامامی را به زندان احضار و خبر مرگ او را تحت عنوان «خودکشی» ابلاغ می‌کنند. 

پس از انتشار این خبر انجمن جامعه شناسی ایران در بیانیه‌ای با ابراز تاسف شدید از درگذشت کاووس سیدامامی در زندان، از مسئولان قضایی و امنیتی ایران خواست تا درباره چگونگی مرگ او توضیح دهند.

در این بیانیه که در وب سایت رسمی این انجمن منتشر شده، سیدامامی از «کنشگران فعال» و «عضو کمیته روابط بین الملل و گروه جامعه شناسی دین» انجمن جامعه شناسی ایران معرفی و نوشته شده که خبر مرگ او باعث بهت و حیرت و اندوه عمیق شده است.

محمود صادقی٬ نماینده مجلس٬ در واکنش به خبر درگذشت کاووس سیدامامی در زندان در توییترش نوشت: «از صبح که در جریان خبر ناگوار درگذشت دکتر سید امامی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه امام صادق (ع) در زندان اوین قرار گرفتم، علت را از مسئولان ذیربط جویا شدم؛ بعضی پاسخ نمی‌دهند بعضی هم گفتند پیگیری کردیم اطلاعی بدست نیاوردیم!»

حسن اسدی‌زیدآبادی٬‌ از زندانیان سیاسی سابق٬ نیز چنین توییت کرد: «باور بفرمایید در بازداشتگاه‌های امنیتی #خودکشی به اندازه فرار سخت است. هرچه فکر ‌می‌کنم سابقه‌ای جز سعیدامامی به‌خاطر نمیاورم که گفته شده باشد در زندان امنیتی خودکشی کرده باشد.»

یکی از دانشجویان او نیز در واکنش به این خبر توییت کرد: «استاد راهنمای پایان‌نامه‌ام بود. هفته دیگه در جلسه گروه قرار بود از پروپوزالی که امضا کرده بود دفاع کنم پروپوزالی که نوشتنش خیلی زمان برد و او بیشتر از من وقت گذاشته بود روش. حالا باید برم دانشگاه بگم پروپوزال رو پس بدین. امضا کننده اول دیگه نمیتونه راهنمام باشه»

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

انجمن جامعه شناسی ایران خواستار توضیح درباره دلیل مرگ کاووس سیدامامی شد

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »