آنچه بر خانواده سیدامامی گذشت

هنوز نتیجه کالبدشکافی کاووس سیدامامی مشخص نشده است

زیتون– رامین سیدامامی (کینگ رام) خبر داد که طبق گزارش پزشکی قانونی دلیل مرگ کاووس سیدامامی همچنان «در دست بررسی» است.

او در وبلاگش در مورد روزهای پس از انتشار خبر مرگ این استاد دانشگاه در زندان اوین نوشت: «ما روز ۲۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ به پزشکی قانونی کهریزک رفتیم با همراهی دو وکیل، آقایان کیخسروی و درفشان. در اونجا به وکلای ما اجازه ورود به دفتر ریاست برای دیدن جسد و گزارش پزشکی رو ندادن و ما بدون اونا با مسئولان مرکز دیدار کردیم. به ما گفتن کالبدشکافی روال عادی پس از مرگ در زندانه و گزارش پزشکی قانونی هم روال اداری خودش رو داره و حتی در صورت تسریع ۴ تا ۶ هفته صدورش طول میکشه. به ما گفتن که اگه بخوایم وکلا در جلسه و در دیدن پیکر کاووس حضور داشته باشن باید به دادسرای ناحیه ۲۷ بریم. این همان دادسرایی بود که سه روز قبلش، جمعه ۲۰ بهمن‌ ۱۳۹۶، مادرم را احضار کرد و بهش گفتن برای «دیدن همسرت» بیا و قبل از اعلام مرگ کاووس ۳ ساعت ازش بازجویی و تهدید کردن و در آخر هم ازش تعهد کتبی گرفتن که هیچ حرفی با رسانه‌ها نزنه و الا خودش رو هم میگیرن. اینگونه تهدیدها به آزار کاووس پس از دستگیریش باعث شده بود که تا اون زمان سکوت کنیم. از همین دادسرا مادرم رو به همراه عمویم، کامران، بردن به سردخونه و جسد پدرم رو بهشون نشون دادن.»

او در ادامه نوشته است که «در دادسرای ناحیه ۲۷ من و برادرم در حضور وکیل‌هامون با آقایی به مدت دو ساعت دیدار کردیم که با ما همکاری کرد. وکلا درخواست دیدن مستندات ــ فیلم داخل سلول یا به گفته خودشون «سوئیت» و محتویات پرونده ــ رو کردن. من تنها عضو خانواده بودم که فیلم رو دیدم. میخوام اینجا تأکید کنم که بر خلاف گزارش‌های پراکنده، عموی من فیلم رو ندیده. همچنین هیچ‌یک از عموهای من با رسانه‌ها صحبت نکردن و حرفای نقل شده از اونا درست نیست.»

رامین سیدامامی تاکید کرد: «صرف نظر از رنج و مرارت طاقت‌فرسای دیدن ویدیو، به صراحت میتونم بگم که از دیدنش نمیشه نتیجه قطعی گرفت، چرا که چگونگی وقوع مرگ در فیلم دیده نمیشه. اونچه که در فیلم دیده میشه اینه که پدر من عصبی و بی‌قراره. با خودِ واقعیش زمین تا آسمون فاصله داره. مدام از یک طرف سلول به طرف دیگه میره. پریشونه. قاطعانه میتونم بگم که اون مردی که با پای خودش و به تنهایی به اتاق مجاور میره، که به ما گفتن «دستشوییه»، در اوضاع روحی خوبی نیست. هفت ساعت بعد جسدی رو از همون اتاق بیرون میارن. تقاضای وکیل‌ها برای دیدن این سلول رد شد. همانجا پرونده‌ای تشکیل شد برای پیگیری موضوع. همچنین توی دادسرا، بر روی موبایل، تصاویری از کالبد‌شکافی نشونم دادن.»

 

او همچنین در اینستاگرامش خبر داد که از برکزاری مراسم ختم برای کاووس سیدامامی٬ جلوگیری به عمل آمده است.

روز شنبه٬ همزمان با انتشار خبر مرگ کاووس سیدامامی٬ استاد دانشگاه و فعال محیط زیست در دانشگاه٬ دادستان عمومی و انقلاب تهران خبر بازداشت تعدادی از فعالان محیط زیست را به اتهام «جاسوسی» تایید کرد.

کاووس سیدامامی، دکترای جامعه شناسی و عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق بود. او همزمان مدیرعامل مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» بود.

بر اساس اطلاعاتی که دانشگاه امام صادق از کاووس سیدامامی در سایت خود منتشر کرده است، این فعال محیط زیست در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل کرده و در سال ۱۳۷۰ دکترای خود را در رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه اورگان گرفته بود.

او در سال‌های گذشته علاوه بر تدریس در دانشگاه امام صادق، ۹ کتاب و ده‌ها مقاله در زمینه‌های مختلف منتشر کرده بود.

کینگ‌رام (رامین سید امامی) روز شنبه در اینستاگرامش خبر داد روز گذشته (جمعه) مریم ممبینی٬ همسر سیدامامی را به زندان احضار و خبر مرگ او را تحت عنوان «خودکشی» ابلاغ می‌کنند. 

یک روز بعد عباس جعفری‌دولت‌آبادی٬ دادستان عمومی و انقلاب تهران٬ در خصوص خودکشی کاووس سیدامامی در زندان٬ گفت که او «علیه خودش اعترافاتی» داشته است.

دادستان تهران به ایلنا گفته بود که فعال محیط زیستی که در زندان خودکشی کرده٬ در ارتباط با پرونده دستگیری جاسوسان٬ بازداشت شده بود.

به گفته جعفری‌دولت‌آبادی کاووس سیدامامی یکی از همان متهمان پرونده «جاسوسی فعالان محیط زیست» بوده است.

او در ادامه توضیح داده بود: «با توجه به اینکه می‌دانسته است اعترافات زیادی هم علیه وی شده و هم خود اعترافاتی داشته متاسفانه در زندان دست به خودکشی زده است.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

آنچه بر خانواده سیدامامی گذشت

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »