پس لرزه‌های #باید_ببازی

استعفای رییس فدراسیون و اعضای شورای فنی کشتی آزاد و فرنگی

زیتون– رسول خادم٬ رییس فدراسیون کشتی و تمامی اعضای شورای فنی کشتی آزاد و فرنگی ایران استعفا دادند.

خبر استعفای رسول خادم چند روز پس از اعتراض او به سیاست‌های جمهوری اسلامی در قبال اسرائیل٬ منتشر شد.

خادم پیش از این هشدار داده بود از این پس در صورت عدم رویارویی کشتی گیران ایرانی با رقبای اسرائیلی، فدراسیون کشتی ایران تعلیق خواهد شد. او پیشنهاد داده ایران یا مسئله مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی را حل کند یا اینکه به صراحت و علنی این موضوع را اعلام کند و تبعات آن را بپذیرند.

در متن نامه استعفای رسول خادم آمده است:
«افکار ” قناس” من دارد برای کشتی پرهزینه می شود…
حتما ناتوان تر از آن هستم که “باری” از دوش کشتی بردارم، ولی نمی توانم به کشتی “دروغ” بگویم…. 
دروغ بگویم تا “بمانم”….

کشتی به اندازه کافی “تنها” و “مظلوم” هست….
چه باید کرد، گاهی بهترین شیوه “ایستادن”، “نایستادن” است…..
گذر زمان بسیاری از سوال ها را پاسخ خواهد داد…»

ساعتی پس از اعلام استعفا رسول خادم٬‌ وزیر ورزش به ایسنا گفت که خبر استعفای رییس فدراسیون کشتی را از رسانه‌ها شنیده و با آن مخالف است؛ اما اشاره‌ای به علت استعفای خادم و راه حل مشکل مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی نکرد.

انصراف از شرکت در رقابت ورزشی٬ باخت خودخواسته و حتی اخذ گواهی پزشکی حاکی از مصدومیت٬ راهکار ورزشکاران ایرانی برای «پاسداشت امیال جمهوری اسلامی در مبارزه با اسرائیل یا به رسمیت نشناختن این کشور» است.

آخرین مورد این نوع مبارزه با اسرائیل محمد بریمانلو، جودوکار وزن ۷۳ کیلو، بود که دقایقی قبل از وزن‌کشی، با غیبت جودوکار آمریکا، روی ترازو نرفت.

طبق جدول مسابقات او جمعه چهارم اسفند با جودوکار آمریکایی مسابقه داشت که به دلیل حضور نداشتن این ورزشکار، حریف بعدی او بازیکن اسرائیلی می‌شد.

در صورتی که بریمانلو وزن‌کشی می‌کرد و مقابل بازیکن اسرائیل حاضر نمی‌شد، ممکن بود با جریمه و محرومیت روبه‌رو شود.

پیشتر علیرضا کریمی٬‌ کشتی‌گیر ملی ایران به دلیل باخت «اجباری» به حریف برای جلوگیری از مسابقه با نماینده اسرائیل٬ از مسابقات جهانی محروم شده بود. 

پنجم آذرماه امسال فیلمی از کشتی علیرضا کریمی، کشتی‌گیر ایرانی در مسابقات جهانی زیر ۲۳ سال در لهستان، که در آن مربی از او می‌خواد ببازد.
در این ویدئو در حالی که علیرضا کریمی از حریف روس خود پیش است، صدای مربیان کشتی گیر وزن ۸۶ کیلو شنیده می‌شود که به او می‌گویند «بباز علیرضا٬‌ باید ببازی علیرضا.»
علیرضا کریمی در صورت برد باید با کشتی‌گیر اسرائیلی روبرو می‌شد.

پس از اعلام محرومیت علیرضا کریمی و مربی او٬ رسول خادم، رییس فدراسیون کشتی ایران٬ گفته بود: «اگر سیاست ایران به رسمیت نشناختن اسرائیل و روبرو نشدن با ورزشکاران آن است، پس پنهانی به حریف پیشین باختن و برای تهیه گواهی بیماری یا ضرب‌خوردگی، به درمانگاه‌ها و پزشکان در خارج از کشور مراجعه کردن چه معنایی دارد؟»

خادم تاکید کرده بود: «که با اتفاقی که در جریان کشتی علیرضا کریمی در لهستان افتاد، دیگر نمی‌توانیم گواهی پزشک تهیه کنیم. دیگر نمی‌توانیم به حریف پیشین ببازیم. باید با رفتاری صادقانه، در مواجهه با حریف رژیم اشغالگر قدس (اسرائیل)، براساس سیاست‌های ابلاغی کشورمان، رسما از رویارویی با آنها خودداری ورزیم و صادقانه تبعات ناشی از آن را بپذیریم.»

رییس فدراسیون کشتی ایران همچنین افزوده بود: «اگر قرار است عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس اصل باشد، پس چرا باید زمین و آسمان را به هم دوخت و هرآنچه داشت هزینه کرد تا بتوان با توجیه چرایی موضوع عدم رویارویی با نماینده رژیم اشغالگر قدس، برای نهادهای بین‌المللی، که به لطف ارسال فوری تمامی اخبار از داخل کشور، مستنداتی بیش از ما در اختیار دارند، از تعلیق گریخت؟»

اما این تنها خودداری از رقابت با ورزشکاران اسرائیلی نیست که برای ورزشکاران ایرانی هزینه در پی دارد.

مردادماه امسال شرکت دو لژیونر ایرانی در مسابقه‌ای تیمی با یک تیم باشگاهی اسرائیلی حاشیه آفرید.

مسعود شجاعی٬ کاپیتان سابق و احسان حاج‌صفی بازیکن تیم ملی فوتبال ایران در جریان رقابت‌های لیگ اروپا، با تیم پانیونیوس آتن مقابل مکابی تل‌آویو به میدان رفتند.

نتیجه شرکت در این مسابقه٬ به رغم فشارهای فدراسیون جهانی فوتبال٬ عدم دعوت مجدد مسعود شجاعی به تیم ملی و دعوت حاج‌صفی پس از انتشار نامه پوزش خواهی او بود.

استعفای خادم توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت.

سعید نعیمی٬ از اعضای سابق ادوار تحکیم وحدت در این باره نوشت:

کاربر دیگری نیز در مواجه با این استعفا چنین توییت کرد: به دنبال استعفای #رسول_خادم ، اعضای شورای فنی کشتی آزاد هم استعفا دادند و کشتی کشور به کما رفت حالا دیگه #باید_ببازی جمهوری اسلامی

سحر طلوعی٬ روزنامه نگار نیز ضمن تشکر از رییس مستعفی فدراسیون کشتی نوشت:

https://twitter.com/sahartolouee/status/968828919959949312

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

پس لرزه‌های #باید_ببازی

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »