ابعاد جدید بحران سوریه

هشدار سازمان ملل٬ تهدید آمریکا٬ حمایت ایران

زیتون– در پی بی‌نتیجه پایان یافتن نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اتهام حمله شیمیایی دولت سوریه در منطقه دوما در نزدیکی پایتخت آن کشور، دبیرکل سازمان اعتراض خود را ابراز کرد.

آنتونیو گوترش٬ دبیر کل سازمان ملل٬ در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعضای شورای امنیت «نباید به اقداماتی دست بزنند که کنترل اوضاع از دست خارج شود.»

دبیر کل سازمان ملل افزود: «من از نزدیک روند تحولات در شورای امنیت را دنبال کرده‌ام و از اینکه شورا نتوانسته است در مورد این موضوع به نتیجه واحدی برسد متاسفم.»

نیروهای امدادی و فعالان مخالف بشار اسد در سوریه روز یک‌شنبه گذشته از یک حمله شیمیایی در یکی از مناطق تحت تصرف شورشیان در نزدیکی دمشق خبر دادند که به کشته شدن دست‌کم ۴۰ تن و مسمومیت و مجروحیت «صدها تن» انجامید.

پس از انتشار گزارش‌های مربوط به این حمله قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی حاوی محکومیت دولت سوریه به اتهام ارتکاب این حمله که از حمایت اکثریت اعضای شورا برخوردار بود توسط روسیه وتو شد و قطعنامه پیشنهادی روسیه نیز نتوانست رای کشورهای عضو شورا را کسب کند.

از سوی دیگر سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، گفت: «رییس جمهوری آمریکا ، بشار اسد و روسیه را مسئول حمله شیمیایی اخیر به دوما در نزدیکی دمشق می داند و همچنان در حال بررسی تصمیم نهایی درباره پاسخ به این حمله شیمیایی است.»

سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری خود و در پاسخ به پرسشی در خصوص حمله احتمالی به سوریه در واکنش به«حمله شیمیایی» تاکید کرد که همه گزینه های در این مورد روی میز است.

به گفته او اما هنوز تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ نشده است.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل علی خامنه‌ای، که در دمشق، پایتخت سوریه، به سر می‌برد اما اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران «از دمشق در رویارویی با هرگونه تجاوز حمایت» می‌کند.

ولایتی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسشی در خصوص حمله احتمالی آمریکا به سوریه در واکنش به حمله «شیمیایی» در دوما گفته است: نه سوریه ضعیف تر از ابتدای جنگ در این کشور است و نه آمریکا قویتر از آن زمان. این جنجال ها بیشتر آثار سیاسی و تبلیغاتی دارد و نشان دهنده عصبانیت آنها از پیروزهای بسیار مهم ارتش سوریه در غوطه شرقی است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

ابعاد جدید بحران سوریه

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »