دبیر شورای عالی امنیت ملی: از برجام خارج شوید٬ از ان‌پی‌تی خارج می‌شویم

زیتون– علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی٬ اعلام کرد که در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام)، یکی از گزینه‌های ایران، خروج از پیمان منع گسترش سلاح های اتمی (ان.پی.تی) است.

به گفته او جمهوری اسلامی ایران حتما اقدامات تعجب برانگیزی را در برابر طرف مقابل در صورت خروج از برجام در دستور کار دارد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا٬ خواستار بازبینی توافق برجام و اضافه شدن محدودیت‌هایی در برنامه‌های موشک‌های بالستیک ایران به توافق است. او تهدید کرده است که در صورتی که این بازبینی صورت نگیرد در اواخر اردیبهشت که موعد بعدی صدور دستورات مربوط به تعلیق تحریم‌های اتمی علیه ایران است از این کار خودداری خواهد کرد.

خودداری آمریکا از ادامه رفع تحریم‌های اتمی ایران بر اساس برجام، به معنی خروج این کشور از این توافق است. رفع این تحریم‌ها یکی از مهمترین انگیزه‌های ایران برای توقف در برخی از فعالیت های اتمی و رسیدن به توافق برجام بود.

سه کشور اروپایی از زمانی که رییس جمهوری آمریکا برای بازبینی برجام تهدید به خروج از آن کرده، تلاش کرده‌اند تا ایران را تشویق یه مذاکرات موشکی کنند اما ایران برنامه تسلیحاتی از جمله توسعه موشک‌های بالستیک را بخشی از برنامه دفاعی خود می‌داند و گفته حاضر به مذاکره بر سر آن نیست.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر تلاش کرده بودند که یک دور از تحریم‌های تازه راعلیه برنامه موشکی و سیاست منطقه‌ای ایران با هدف راضی کردن دونالد ترامپ برای باقی ماندن در توافق برجام کنند اما کشورهای عضو نتوانستند بر سر جزئیات پیش‌نویس تحریم‌ها توافق کنند.

به گفته شمخانی آمریکا چه خارج شود و چه اجرا نکند چه این قرارداد یکپارچه را با تعلل و تاخیر اجراکند برای ما چنین مساله‌ای به مصلحت نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد کرد که از روز آغاز اجرای تعهدات طرف مقابل به اشکال مختلف کارشکنی انجام داده است.

اگرچه به گفته او بر اساس معاهده ان‌پی‌تی کشورهای متعارف این حق را دارند که اگر احساس کنند منافع ملی‌شان در گرو ادامه وضعیت نیست می‌توانند به راحتی از آن خارج شوند و این گزینه محتمل جمهوری اسلامی ایران است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »