بازنگری شرکت‌های تجاری در کار با ایران

زیتون– کمتر از یک هفته پس از اعلام خروج آمریکا از برجام٬ پس لرزه‌های این تصمیم به اقتصاد ایران رسید.

امروز دو شرکت بزرگ کشتیرانی جهان، مائرسک لاین و ام‌اس‌سی اعلام کردند که پس از اعلام خروج آمریکا از برجام در همکاری خود با ایران بازنگری می‌کنند.

به گزارش یورونیوز، دفتر شرکت ام‌سی‌اس در سوییس روز جمعه اعلام کرد که این شرکت در حال بازنگری کارکرد، خدمات و روابط تجاری خود با ایران است تا ببیند که آیا این موارد با برنامه‌ زمانی آمریکا مطابقت دارد یا خیر.

یک منبع آگاه در زمینه کشتیرانی اعلام کرد که این شرکت از پیش، دریافت سفارش برای حمل برخی محموله‌ها را متوقف کرده است؛ محموله‌هایی که احتمال می‌رود برنامه تحریم‌های آمریکا بر آنها اثر بگذارد.

شرکت دانمارکی مائرسک لاین نیز جداگانه اعلام کرد که حمل و نقل برخی محموله‌های خاص را که در سیاهه تحریم‌های وزارت خزانه‌داری ایالات‌ متحده قرار دارند متوقف کرده و نمی‌پذیرد.

این شرکت در پیامی آورده است: «حضور ما در ایران محدود است. ما تحولات را زیر نظر داریم تا تأثیر آنها را بر فعالیت‌های خودمان برآورد کنیم.»

روز گذشته نیز رضا زندی٬ خبرنگار حوزه انرژی خبر از تصمیم شرکتی ژاپنی برای خروج از بازار نفت ایران داده بود.

اولاف شولتس٬ وزیر دارایی آلمان٬ نیز خبر داد که در حال مذاکره و رایزنی با همتای آمریکایی خود به منظور کسب معافیت برای شرکت های آلمانی در برابر تحریم های احتمالی آمریکا و تضمین ادامه همکاری شرکت های آلمانی با ایران است.

پتر آلتمایر٬ وزیر اقتصاد آلمان٬ نیز روز جمعه تاکید کرده بود که دولت آلمان هر اقدامی بتواند از جمله با ارائه توصیه های حقوقی لازم برای حمایت از شرکت های آلمانی خواهد کرد. وزیر اقتصاد آلمان در عین حال اذعان کرد که برلین هیچ گونه ابزار حقوقی برای محافظت از شرکت های آلمانی فعال در آمریکا ندارد، اما تاکید کرد: با این حال، به شرکت های آلمانی فعال در ایران که خواستار ادامه فعالیت در این کشور هستند، کمک می کنیم و به این شرکت ها مشاوره حقوقی می دهیم.

همچنین ترزا می، نخست وزیر بریتانیا و دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز گذشته (جمعه) در تماسی تلفنی توافق کردند در خصوص تاثیر تحریم های آمریکا بر شرکت هایی که با ایران رابطه تجاری دارند،‌ مذاکره کنند.

به دنبال تصمیم دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از توافق اتمی با ایران، برجام، مقام های آمریکایی به شرکت‌های اروپایی هشدار داده اند که حداکثر شش ماه فرصت دارند تا به معاملات و قراردادهای خود با تهران خاتمه دهند.

هشدار آمریکا درباره بازگرداندن تحریم های اقتصادی علیه ایران، باعث نگرانی مقام های سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان که همچنان به برجام متعهد هستند، شده است.

به گزارش رویترز، سخنگوی نخست وزیر بریتانیا گفته است: خانم می در این گفت و گو مساله تاثیر بالقوه تحریم های آمریکا بر شرکت هایی که در ایران فعالیت تجاری دارند را مطرح کرد.

دونالد ترامپ٬ رییس جمهوری آمریکا٬ پس از ماه‌ها انتظار و گمانه‌زنی درباره سرنوشت برجام٬ ۱۸ اردیبهشت ماه اعلام کرد که آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک خارج خواهد شد.

او طی سخنرانی مدعی شد توافق هسته‌ای که قرار بود از آمریکا و متحدان ما حمایت کند اما در واقع این توافق به ایران برای غنی سازی اورانیوم کمک کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »