تحریم مراسم افطاری رییس جمهوری از سوی هنرمندان

زیتون– تعدادی از هنرمندان اعلام کردند که در اعتراض به وضعیت کشور و بی‌توجهی دولت به اولویت‌های وعده داده شده٬ در مراسم افطاری روز چهارشنبه حسن روحانی شرکت نخواهند کرد.

پرویز پرستویی٬ امین تارخ٬ مهناز افشار، آناهیتا همتی، مازیار میری،‌ برزو ارجمند، شیلا خداداد، سارا بهرامی،‌‌ پرستو گلستانی٬ احسان کرمی٬ کیوان ساکت٬ فریبا کوثری٬ حمیدرضا آذرنگ و فلور نظری از جمله هنرمندانی هستند که با انتشار متن‌هایی اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی٬ این تصمیم خود را اعلام کرده‌اند.

هنرمندان با استفاده از هشتگ «ما به افطاری نخواهیم رفت»،‌ دلایل شرکت نکردن خود در این مراسم را ‌مشکلات اقتصادی و اجتماعی ایران و رسیدگی نشدن به آنها عنوان کرده‌اند.

هنرمندان مسائلی مانند فقر٬ وضعیت نابسامان زلزله زدگان کرمانشاه٬ فیلتر تلگرام٬ آلودگی هوا و مرگ در محرومیت ناصر ملک‌ مطیعی و …. را به عنوان دلایل‌شان برای عدم شرکت در مراسم افطاری رییس جمهوری معرفی کردند.

پرویز پرستویی در پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشته که «با توجه به شرایط بد اقتصادى و روحى مردم کشورمان باور این حقیر بر این استوار است که چنین گردهم‌آیى‌هایى که مستلزم صرف هزینه‌هاى زیاد است (و تعدادشان هم کم نیست) شاید حداقل از نگاه بنده و تعدادى از همکارانم چندان ضرورى نباشد.»

او با اشاره به اینکه هدف روحانی از این مهمانی٬ «شنیدن حرف‌ها و بیان مشکلات جامعه هنرى از زبان آنهاست»٬ افزوده که «تجربه چند سال اخیر نشان داده که شما حتى بیش از ما به این مشکلات واقفید و آنها را به بهانه‌هاى مختلف بیان می‌دارید.»

آناهیتا همتی٬ بازیگر سینما، نیز نوشته است: «در شرایطی که مردم با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند و کوچکترین اعتراضی سرکوب می‌شود حضور خود را در مراسم افطاری رئیس‌جمهوری جایز نمی‌داند.»

پرستو گلستانی نیز نوشته که «وقتی مردم ما به سختی زندگی می‌کنند٬ و حتی دسته‌ای از مردم سفره سحری‌شان خالی است٬ این افطاری‌ها از گلویم پایین نمی‌رود. پس نخواهم آمد.»

شیلا خداداد هم خطاب به روحانی نوشته که «باز چه کمکی از دست ما بر می‌آید؟ باز هم نیاز به حمایت هنرمندان و نخبگان و ورزشکاران دارید؟»

از سوی دیگر برخی از کاربران شبکه‌های مجازی با طرح این سوال که اگر این دعوت از سوی رهبر جمهوری اسلامی بود٬ نیز می‌توانستید دعوت را رد کنید٬ به این رفتار هنرمندان واکنش نشان دادند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. تحلیلگران ، کارشناسان ، روشنفکران و فعالان سیاسی و اجتماعی باید حقایق را برای مردم برملا کنند و صرفا به ارائه خبر و گزارش از گفته های این و ان نپردازند . بازیگرانی که خود را هنرمند هم می نامند و از جیب و رانت حکومت برای حکومت و منافعش بازی میکنند و نوعی شرافت فروشی میکنند ، امروز یک صدا و با یک دستور از بالا ، مانند موضوع سخنرانی نماز جمعه ، به دستور حکومت و نیروهای امنیتی قصد تخریب و بی وجهه کردن دولت را دارند و در قبال این حرکت از منافع مادی آنهم بهره مند خواهند شد . دولت تافته جدا بافته نیست و قصد حمایت از دولتیها را ندارم . قصدم این است که باید عومامل پشت پرده حکومت و بازیگران عرصه اجتماعی و فرهنگی را بیشتر و بهتر به مردم بشناسانیم . مانند اعتصاب کامیونداران که با طراحی امنتیها صورت گرفته و رانندگان غیر معترض را حتی کتک هم میزنند ، در حالیکه حتی یک معترض را هم دستگیر نکردند . اگر اعتصاب کامیونداران مثل کارگران ، یا درویشان مستقل صورت می گرفت ، قعطا با برخورد تند و قهری حکومت مواجه می شدند . بازیگران حکومتی و غیر مردمی که الان دم از فقر مردم میزنند ، وقتی حق واقعی دستمزد آنها برای یک پروژه سه ماهه سی میلیون تومانه ، پانصد میلیون با مزایا دریافت میکنند ، نمی تونند مدعی حمایت از مردم باشند . همانطور که همیشه مراسمهای مربوط به شخصیتهای مردمی را حکومت مدیریت و کنترل کرده ، در مراسم ناصر ملک مطیعی با گول زدن مردم توسط پرویز پرستویی که از درون نیروهای حکومتی و از سلولهای وجود حاتمی کیا رشد کرده ، با ژست مردم دوستی و حمایت از مرده ، به هنرمند مردمی زنده حمله میکند تا عوام فریبی کند و امثال خود را به عنوان هنرمند مردمی جا بزند .
    متاسفانه جامعه نویسندگان ، روزنامه نگاران ، محققین ، مفسرین و غیره بیشتر به وقایع و خبرهای روز می پردازند که بعضا این خبرسازیها هم کار حکومته و از تحقیق و بیان حقایق سایر عرصه ها غافل مانده اند . در مردم شور ایجاد کردند در نهایت به خرابی و نابودی جامعه ختم خواهد شد ، باید شعور و عقل و فرهنگ را در مردم رشد و پرورش داد . لطفا به ریشه ها بپردازید و ظواهر را بیسوادان خود دامن خواهند زد .

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »