زندان اوین،‌ انصار حزب‌الله و رییس صدا در لیست جدید تحریم‌های آمریکا

زیتون– وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد ۶ فرد و ۳ نهاد ایرانی دیگر را تحریم کرد.

این اشخاص یا مراکز به اتهام نقض حقوق بشر ، اعمال سانسور و نظارت شدید بر شهروندان به فهرست تحریم‌ها اضافه شده هستند. در این فهرست زندان اوین، انصار حزب‌الله،‌ رییس سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی و شرکت نرم‌افزاری هانیستا نام برده شده‌اند.

بی‌بی‌سی فارسی خبر داد که در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، آمده که این تحریم‌ها علیه سازمان‌ها و افرادی است که به نمایندگی از این سازمان‌ها، مرتکب نقض حقوق بشر شده و همچنین سانسور، فیلترینگ و رصد شدید کاربران مجازی را دنبال می‌کنند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «‌ایران فقط تروریسم و بی‌ثباتی به جهان صادر نمی‌کند، بلکه به طور مرتب حقوق شهروندان خودش را نقض می‌کند. رژیم ایران بودجه منابع ملی را که باید صرف ایرانیان شود خرج برنامه‌های پرهزینه تجهیزات سانسور و سرکوب آزادی بیان می‌کند.»

او افزود: «کسانی که در ارتباط با سوءمدیریت و فساد در ایران حرف بزنند،‌ با رفتار نامناسب روبرو شده و راهی زندان می‌شوند. آمریکا در کنار مردم ایران می‌ایستد و وزارت خزانه‌داری کسانی را که مرتکب نقض حقوق بشر،‌ اعمال سانسور و دیگر اعمال ناشایست علیه شهروندان خود می‌شوند، مسئول می‌داند.»‌

در این بیانیه آمده است که انصار حزب‌الله به عنوان نهاد و اشخاص فعال یا مرتبط با آن – از جمله شبه‌نظامیان مرتبط با آن – به اتهام دست داشتن در دادن دستور، اجرا و سازماندهی اعمالی که نقض حقوق بشر علیه شهروندان یا ساکنان ایران و خانواده‌های آن‌ها به شمار می‌آید، تحریم می‌شود.

نیروی مقاومت بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیشتر و به اتهام نقض حقوق بشر در ژوئن ۲۰۱۱ در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بودند.

این بیانیه اضافه کرده که انصار حزب‌الله با جرائم اسیدپاشی به صورت زنان در اصفهان مرتبط است و زنانی که طبق قوانین اسلامی لباس نپوشیده‌اند، با حمله اسیدپاشی روبرو شده‌اند.

طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، عبدالحمید محتشم، از بنیانگذاران و مقام‌های ریاستی در انصار حزب‌الله تحریم شده است. حسین الله کرم و حمید استاد نیز به دلیل عضویت در انصار حزب‌الله در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا زندان اوین را به اتهام این که ابزاری در دست وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران ابرای نقض حقوق بشر و آزار شهروندان است،‌ در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

این بیانیه گفته شرکت نرم‌افزاری هانیستا به اتهام دست داشتن در رصد و ردیابی، شنود و مانیتورینگ شدید و اختلال در شبکه‌ و اعمال سانسور و کمک به دولت جمهوری اسلامی در این امور، به فهرست تحریم‌ها اضافه شده است.

این بیانیه می‌گوید شرکت هانیستا، دو اپلیکیشن با نام‌های موبوگرام و موبوپلاس درست کرده که ابزاری برای رصد و ذخیره فعالیت‌های شهروندان ایران هستند. داده‌های جمع‌آوری شده از سوی این شرکت به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا‌، می‌تواند برای اعمال فشار و نقض حقوق بشر، در اختیار سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات قرار گیرد.

عبدالحسن فیروزآبادی به اتهام دست داشتن در فیلترینگ از جمله مسدود کردن تلگرام و عبدالصمد خرم‌آبادی به اتهام دست داشتن در اعمال سانسور و سرکوب حقوق دستیابی به اطلاعات آزاد، تحریم شده‌اند.

عبدالله علی‌اصغری، رییس فعلی صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم به دلیل تحریف حقایق، اعمال سانسور و عملکرد ابزاری برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به فهرست تحریم‌ها اضافه شده است.

دارایی‌ها و اموال تحریم‌شدگان در آمریکا ضبط شده و هر نهاد، سازمان یا شخصی که ارتباطی برای انتقال مالی،‌ کمک و پشتیبانی و خرید و فروش با آنها داشته باشد، به فهرست تحریم‌ها اضافه خواهد شد و تحت پیگرد قضایی قرار خواهد گرفت. دولت آمریکا به تازگی روند اعمال تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »