کومور گذرنامه صد مدیر ارشد ایرانی را باطل کرد

زیتون– بیش از ۱۰۰ نفر از افرادی که مجمع الجزایر کومور (کشور قمر) اخیرا گذرنامه آنها را باطل کرده است ایرانی هستند.

خبرگزاری رویترز ضمن تحقیق در مورد ابطال اخیر شماری از گذرنامه‌های اتباع مجمع الجزایر کومور گزارش کرده است که گروهی از صاحبان این گذرنامه‌ها مدیران ارشد شرکت های فعال در بخش های تحریم شده اقتصاد ایران بودند.

مدیران ارشد شرکت‌های فعال در بخش حمل و نقل، نفت و گاز، مبادلات ارزی و فلزات ارزشمند ایران در میان افرادی هستند که مجمع الجزایر کومور گذرنامه آنها را باطل کرده است.

بنا به این گزارش برخی از این افراد بیش از یک گذرنامه کومور را خریداری کرده بودند. این مجمع الجزایر ماه ژانویه سال جاری میلادی گذرنامه ۱۵۵ نفر را باطل کرد.

منابع امنیتی و دیپلماتیک در کومور و کشورهای غربی گفته‌اند که آنها نگران استفاده ایرانیان از گذرنامه‌های کومور برای حفظ منافع خود در برابر تحریم های اقتصادی بوده‌اند.

هر چند نام هیچ کدام از افرادی که گذرنامه کومور داشتند در فهرست تحریم‌ها علیه ایران قرار ندارد اما به نظر می رسد استفاده از گذرنامه یک کشور دیگر برای شرکت‌های ایرانی و مدیران آن‌ها در راستای مقابله با ترحیم‌ها راهگشا بوده است.

دارندگان گذرنامه‌های مجمع الجزایر کومور می‌توانند بدون دریافت روادید به برخی از کشورهای خاورمیانه و خاور دور سفر کنند. آن‌ها همچنین می توانند در بانک‌های خارجی حساب باز کنند و شرکت‌های خود را به ثبت برسانند.

رویترز به نقل از یک منبع ایرانی گزارش کرده است که وزارت اطلاعات ایران به شماری از مدیران و تجار اجازه داده بود با کسب گذرنامه کومور فعالیت‌های خود را تسهیل کنند.

داده‌های اداره گذرنامه کومور نشان می‌دهد که بیش از هزار شهروند ایران در فاصله بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ گذرنامه کومور را خریداری کردند. اکثریت این گذرنامه‌ها بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ و همزمان با تحریم بخش‌های نفتی و بانکی ایران خریداری شد.

به گزارش رویترز شماری از مدیران ایرانی که پاسپورت کومری خریداری کرده بودند عبارتند از:

– مجتبی عرب محقی که در سال ۲۰۱۰ میلادی به سمت مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران منصوب شد در سال ۲۰۱۴ گذرنامه کومور را کسب کرد.

– محمد صادق کاوه، مدیر عامل شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه در سال ۲۰۱۵ میلادی گذرنامه کومور را دریافت کرد. سخنگوی شرکت کاوه تابعیت کوموری محمد صادق کاوه را تکذیب کرده است.

– حسین مختاری زنجانی، وکیل و فعال بانفوذ بخش انرژی ایران در سال ۲۰۱۳ گذرنامه کومور را کسب کرد.

محمد ضراب، تاجر طلا و برادر رضا ضراب یکی دیگر از افرادی است که دارای گذرنامه کومور است. رضا ضراب، شاهد اصلی پرونده رسیدگی به نقض تحریم های واشنگتن علیه تهران در آمریکا بود. محمد ضراب در سال ۲۰۱۶ میلادی در آمریکا متهم به استفاده از نظام مالی این کشور برای جا به جایی صدها میلیون دلار از طرف دولت ایران شد. محل سکونت فعلی محمد ضراب مشخص نیست.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »