اعتراض ۱۲۵ استاد دانشگاه نسبت به فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه‌ها

زیتون– بیش از صد تن از استادان دانشگاه‌های مختلف ایران در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، نسبت به بازداشت و احکام صادرشده برای تعدادی از دانشجویان در ماه‌های اخیر اعتراض کردند و خواستار «حمایت» وی از بازداشت‌شدگان شدند.

در این نامه که توسط وب‌سایت انصاف نیوز منتشر شده آمده است که در ماه‌های اخیر به ویژه پس از اعتراضات دی‌ماه سال ۹۶، عده‌ای از دانشجویان سراسر ایران به دست نهادهای امنیتی،‌ بازداشت شده‌ و اخباری حاکی از صدور احکام قضایی سنگین علیه بازداشت‌شدگان منتشر شده است.

۱۲۵ تن از استاد دانشگاه‌های مختلف که این نامه را امضا کرده‌اند٬ خطاب به حسن روحانی نوشته‌اند که آنها دانشگاه را «امن» و نه «امنیتی» می‌خواهند و او باید در عمل به «وعده‌های خود در پاسداری از حقوق ملت و حمایت از فضای انتقادی دانشجویی»، وارد عمل شود و از دانشجویان «حمایت» کند.

امضا کنندگان این نامه تاکید کردند که نهاد بازداشت‌کننده بسیاری از دانشجویان، وزارت اطلاعات است و «عطف به مسئولیت» وی در شورای عالی امنیت ملی، آنها خواستار این هستند که او «بدون فوت وقت» دستور «توقف کامل» روند قضایی پرونده‌های دانشجویان را صادر کند.

اساتید دانشگاه‌های ایران خطاب به رییس جمهور ایران نوشتند: «به نظر می‌رسد که عمدۀ دانشجویان بازداشت‌شده افرادی هستند که پیش از این در فعالیت‌های قانونی شرکت داشته‌اند و احیاناً نسبت به عملکرد دولت شما، در حوزۀ دانشگاه نیز، انتقاداتی مطرح کرده‌اند.»

در این نامه خطاب به حسن روحانی آمده است که «عده‌ای در تلاش‌اند تا صدای منتقدان دانشگاهی را خاموش کنند» و به او یادآوری شده‌است که در سال‌های گذشته در سخنرانی‌های خود در جمع دانشجویان، دانشگاه و رقابت‌های انتخاباتی، سخنانی بر زبان آورد که موجب حمایت دانشگاهیان از وی شد.

پیش از این،‌ در اوایل تیرماه برای چندین روز تجمع‌های دانشجویی در اعتراض به احکام صادرشده برای چند تن از دانشجویانی که در اعتراض‌های سراسری دی‌ماه گذشته بازداشت شده بودند در تهران برگزار شد.

در بین امضا کنندگان این نامه نام‌های سارا شریعتی، یوسفعلی اباذری، الهه کولایی، مصطفی ازکیا، هاشم آقاجری، فرشاد مومنی، پرویز پیران،‌ حسین راغفر و میترا عظیمی دیده می‌شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »