گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره حجاب: با افزایش تحصیلات میزان حجاب زنان کاهش می یابد

زیتون– نتایج گزارش مرکز پژوهشهای مجلس نشان می دهد که تعریف عرفی از حجاب بر تعریف شرعی آن پیشی گرفته و بیشتر افراد تلقی عرفی از حجاب دارند.

در این گزارش همچنین آمده است که  «تحصیلات» رابطه معنادار و مثبتی با بدپوششی زنان دارد و با افزایش تحصیلات میزان حجاب زنان کاهش می یابد.

در بخش دیگری از این گزارش تایید شده است که در مورد «مداخله دولت در موضوع حجاب» با محوریت گشت ارشاد، تنها ۳۵-۴۵ درصد از افراد، موافق مداخله و ورود دولت به این شکل در این موضوع هستند.

نتایج گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین نشان می‌دهد دامنه ۶۰ تا ۷۰ درصدی از زنان جامعه در گروه محجبه‌های عرفی بدحجاب با تعریف شرعی قرار دارند که از این میان ۱۰-۱۵ درصد در وضعیت حاد و یا به عبارتی بدحجاب هنجارشکن بوده و سایر افراد در گروهی هستند که میتوان آنها را دارای حجاب عرفی و یا بدحجاب معمولی تلقی کرد.

در بخش دیگری از این پژوهش آمده است که ۳۰ تا ۴۰ درصد از زنان نیز در گروه باحجاب ها قرار دارند که از این میان حدود ۱۳درصد به صورت سنتی حجاب خود را رعایت می کنند و مابقی زنان باحجاب از شیوه های جدیدِ حجاب، از قبیل چادرملی و… استفاده می کنند. بنابراین نزدیک به ۷۰ درصد از زنان جامعه در قشر خاکستری قرار دارند.

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی رابطه «وضعیت تأهل» و میزان حجاب نشان می دهد، متغیر تأهل تأثیر قابل ملاحظه ای در تغییرات پوششی زنان جامعه ندارد و اختلاف بین زنان مجرد و متأهل بدحجاب جامعه، تقریباً ۱۰ درصد است.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. من کارشناس اینگونه موضوع ها نیستم، ولی تاجایی که تاریخ را دیدم و اوضاع را می بینم و با همین اندازه خرد میسنجم، بنظرم تا این اندازه حجاب را فقیهان و آخوندها اینگونه مطرح و تا این اندازه مهم کردند.
    میگویند از ضروریات دین است و اگر کسی منکر آن شود مرتد میشود !
    در حالی که اگر چنین بود میبایست در قرآن بروشنی می آمد، با حکمش.
    در حجاز ۱۴ قرن پیش لباسی نبود که حجاب تا این اندازه مطرح و مهم بوده باشد. پارچه ای کوچک و لنگ مانند دور کمر می بستند تا میانه های ران، بدون شلوار. اگر بلند بود, منع میکردند که اصراف است و اضافی را بدهید به مؤمنی دیگر تا پوشیده شود.
    پیامبر بر پوشاندن عورت تاکید داشتند، نه اینکه دستور داه باشند یک نفر لباس چند نفر را بپوشد ! از قضا این را اصراف میدانستند.
    برخی از «برادران ایمانی» در دفاع از ادعای ملایان میکویند آن زمان وضع خوب نبود، بعد که وضع خوب شد باید رعایت کنند.
    در این بحثی نیست که باید متناسب با شرایط اقلیمی و فرهنگی جامعه و در حدود منطق، پوشاک باشد. ولی نه در قرآن حجاب تا این اندازه که آقایان مدعی هستند آمده و مهم دانسته شد، نه این همه پوشش های چندلایه در همه فصلها منطقی و نیاز است. در فصل گرم بویژه در برخی جاهای گرمسیر آشکارا به بدن آسیب میرساند و خردمندانه و (بنظرم) شرعی هم نیست.
    بسیاری از دستورهای فقهی از دکانداری ملایان است و ربطی به اسلام ندارد.
    چه دلیلی دارد روی زن پوشانده نباشد ولی برای چندتار مویش مؤمنان مرتد خوانده اعدام شوند ؟! عقل هم خوب چیزی است.
    بنظر من، بیشتر این آخوندها (از سنی و شیعه) آبروی پیامبر اسلام را بردند. به خدا ایشان این اندازه مزاحم مردم نبودند.
    این سخن بیش از اینها است.

  2. چرا با افزایش تحصیلات میزان حجاب زنان کاهش مییابد؟ چون علم آنان زیأد تر میشود و بهتر میفهمند؟ یا افزایش تحصیلات باعث این میشود که با فرهنگ کثیف غرب آشنا شوند؟ مثل خانم مریم میرزا خانی نابغه ریاضیات، خانم پردیس ثابتی استاد ژنتیک، و هزاران زن ایرانی‌ که مایه افتخار ما هستند

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »