وزیر امور خارجه عمان: گفت‌وگو میان ایران و آمریکا امکان‌پذیر است

زیتون– وسف بن علوی٬ وزیر خارجه عمان٬ گفتگو میان ایران و آمریکا را امکان‌پذیر دانست.

روزنامه عمانی اثیر اعلام کرد که یوسف بن علوی در گفتگو با شبکه الجزیره گفته است: «تاکنون هیچ پیامی برای میانجیگری نه از طرف ایرانی‌ها و نه از طرف آمریکایی‌ها دریافت نکرده‌ایم، اما به نظر من این گفتگو امکان‌پذیر است و هر دو طرف در این شرایط باید از فرصت استفاده کنند و وارد یک درگیری غیرمفید برای خود و منطقه نشوند.»

او در ادامه خبر داد که در حال حاضر هیچگونه میانجیگری وجود ندارد و دلیل سفر من به آمریکا میانجیگری نیست.

به گزارش ایسنا، روزنامه العرب چاپ لندن پیش از این اعلام کرد که تهران از یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان درخواست کرده است تا کشورش میان ایران و آمریکا میانجیگری کند و او بعد از واشنگتن به تهران سفر خواهد کرد.

دوشنبه شب دونالد ترامپ٬ رییس‌ جمهوری آمریکا٬ اعلام کرد که برای دیدار با همتای ایرانی‌اش «بدون هیچ پیش شرطی» و از «موضع برابر» آماده است.

دونالد ترامپ رسما اعلام کرد که: «من قطعا آماده‌ام» با رییس‌جمهوری ایران دیدار کنم، اگر وی مایل به این کار باشد و این ملاقات نیز «بدون هیچ پیش‌شرطی» خواهد بود.

اگرچه مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ساعاتی پس از اظهارات دونالد ترامپ در خصوص آمادگی برای دیدار بدون پیش شرط با رهبران ایران٬ «شرایط» این دیدار را تشریح کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که اگر «ایرانیان تعهد خود برای تغییر اساسی در نحوه رفتار با مردم خود را نشان دهند»، «رفتار مخرب خود را کنار بگذارند»، بتوانند «قبول کنند که ارزش دارد که وارد یک توافق هسته‌ای شوند که در عمل مانع از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای خواهد»، آنگاه رییس جمهوری گفته است که آماده است تا بنشیند و با آنها گفتگو داشته باشد.

این رویکرد جدید رییس جمهور آمریکا در حالی است که وی هفته گذشته در پیامی توئیتری به هشدار‌های حسن روحانی رئیس جمهور ایران که به او گفته بود، با دم شیر بازی نکن واکنش نشان داد. ترامپ گفت که در صورت ادامه تهدید از سوی مقامات ایران، این کشور با پیامد‌هایی مواجه خواهد شد که تاکنون کمتر کسی در تاریخ تجربه کرده است.

از سوی دیگر، حمید ابوطالبی، مشاور رییس‌جمهوری کشورمان در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت که احترام به ملت بزرگ ایران، کاهش خصومت‌ها، و بازگشت آمریکا به برجام، هموارکننده مسیر سنگلاخ کنونی است. گفت‌وگوی تلفنی روسای‌جمهوری دوکشور در سازمان ملل در سال ۱۳۹۲، بر این باور استوار بود که می‌توان با التزام به ابزار گفتگو در مسیر اعتمادسازی گام برداشت. برجام دستاورد التزام به گفتگو است؛ بایدآن را پذیرفت. سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل پس از تهدید ملت بزرگ ایران، موضوع ملاقات دو رییس‌جمهور مطرح شد؛ اکنون هم پس از خروج از برجام، ملاقات بدون پیش‌شرط عنوان می‌شود! کسانی که به گفتگو به عنوان روش حل اختلافات در جوامع متمدن باور دارند، باید به ابزار آن هم ملتزم باشند.

سید کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی نیز در واکنش به پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا برای ملاقات با آقای روحانی گفت: به نظر می‌رسد آقای ترامپ عاشق ملاقات برای ملاقات است و چندان به نتایج ملاقات‌های خود و سخنان متناقض خویش نمی‌اندیشد. ما با توجه به تجربه تلخی که از مذاکره با آمریکا و نقض مکرر تعهدات دولتمردان آن کشور داشته‌ایم، طبیعی است که ارزشی برای پیشنهاد وی قائل نباشیم. ترامپ باید قبل از هر چیز، خروج آمریکا از برجام را جبران کند و نشان دهد که برای تعهدات اسلاف خود و قوانین بین‌المللی احترام قائل است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. ای بِن علویِ شیطون !
    برو ! برو زودتر معامله را جوش بده ! برادر پوتین اکنون خودش گرفتار است ! فرصت خوبیست !

  2. خبرها را باید از خارج بگیریم !
    ترامپ رئیس جمهور کشورش است و تصمیم میگیرید، ولی روحانی نام رئیس جمهور دارد اما همه کاره خامنه ای است تا او اجازه ندهد این کاره ای نیست، تازه باید بگوید که در چه حدود مذاکره کن و مرحله به مرحله گزارش بده، مانند برجام.
    در این چهل سال هربار شعارهای ضدامریکایی شدت گرفت پنهانی داشتند پیام میدادند یا گفتگو و سازش میکردند. بیچاره ملت ابران!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »