دین دولتی و دیو دادگستری

عبدالعلي بازرگان

این روزها عکس تکان دهنده جوانی که به جرم شراب‌خواری با طناب به تنه درختی بسته‌ شده و مأموری سر و صورت پوشیده در ملأ عام جلادوار بر او تازیانه می‌زند، درشبکه‌های مجازی منتشر می‌گردد. برحسب گزارش خبرگزاری ایسنا این جوان ۱۱ سال پیش هنگامی که ۱۶ سال بیش نداشته، دریک مراسم عروسی مرتکب این جرم شده است! شگفتا از خواب غفلت و جهالت و قساوت قاضیانی که ارزنی را می‌بینند و از دیدن کوه چپاول‌ کورند و بی‌توجه به بحران‌ها و ضرورت‌ها حکمی را اجرا می‌کنند که خود از شرم یا ترس مجبورند روی خود را بپوشانند!

هم دادستان کاشمر، که افتخار می‌کند ما در اجرای «احکام اسلام» با کسی تعارف نداریم! هم سازمان عفو بین‌الملل، که با صدور بیانیه‌ای قانونی شدن قساوت در دستگاه و نظام قضایی ایران را محکوم کرده است، و هم اکثریت قریب به اتفاق مردم گمان می‌کنند چنین کیفرهایی از احکام اسلامی است!… بلی چنین است، اما همان‌قدر اسلامی است که احکام شداد و غلاظ دستگاه‌های کلیسایی در قرون وسطی منطبق با تعالیم عیسی مسیح و انجیل بشارت‌بخش ضد خشونت بود!

جوامع مسیحی امروز سالیان درازی است خود را از اسارت قیود قهر و قساوت‌ دکانداران دین دولتی و متولیان حفظ هویت تعصّب‌آمیز قرون وسطایی آزاد کرده‌اند که پیش رفته‌اند، ولی فقیهان سنتّی ما هم‌چنان اسیر قیودی هستند که برساخته قرون گذشته و محصول مصلحت اندیشی‌های اسلاف آنان برای حفظ ظواهر شرعی جامعه بوده است. احکامی که بخش عمده آن هیچ پایه‌ای در قرآن، که اصلی‌ترین سند شریعت اسلام محسوب می‌شود، نداشته و ندارد، بلکه بسیاری از آنها مصوّب دین دولتی خلفای ستمگر بنی‌امیه و بنی‌عباس و شاهان سفّاک صفوی و قاجار بوده است که با تحریف فریضه امر به معروف و نهی از منکر و تشکیل سازمان‌های مراقبت از دینداری مردم از طریق مفتّش و محتسب ‌کوشیدند مشروعیتی برای سلطه ستمگرانه خود بتراشند.

آری اگر اسلام تاریخی را که براساس فتواهای فقیهان شکل گرفته، مطلق و مبنا تلقی کنیم، حق با دادستان کاشمراست که تحت تأثیر و تعلیم همان آبشخور تاریخی و آموزه‌ها و احکامی است که اعتبار آن مربوط به دوران خودشان است. اعتباری که کاملا موقّت و زمان‌دار بوده و ازاقبال عمومی به راه حل‌های فقهی در جوامعی ناشی شده که فرهنگ و نوع نگاه‌شان به حقوق بشر و آزادی‌های فردی به‌کلی با امروز تفاوت داشته است.

صادرکنندگان احکام خشن فقهی که ده‌ها کیفر تازیانه علیه بدحجابی و میگساری و روزه‌خواری و امثالهم وضع کرده‌اند، کوچک‌ترین سند قرآنی برای این احکام ندارند و بلکه به روایات و احادیث سینه به سینه نقل شده‌ای در بستر تاریخ استناد می‌کنند که به گفته پیامبر، اعتبارآن فقط درعرضه به قرآن و موافقت با آن است.

کارخانه حدیث و روایت سازی از همان دوران حیات پیامبر به‌کار افتاد و امام علی در همان صدر اسلام با کلامی در مذمّت علماء در فتواهای خلاف قرآن هشدار داد: «آیا خدا دین ناقصی نازل کرده و از آن‌ها برای تمام کردنش یاری طلبیده، یا شریک درشریعت هستند که هرچه بگویند مورد پذیرش خداست؟ و یا براین باورند که دین کامل بوده ولی رسول از رساندنش کوتاهی کرده است؟ حال آن که خداوند سبحان فرمود ما دراین کتاب ازهیچ هدایتی فروگزاری نکردیم و تبیین همه چیز در آن است» (خطبه ۱۸ نهج‌البلاغه).

اما برخورد قرآن با مسئله شراب و مستی، متناسب با رشد و آگاهی جامعه، کاملا تربیتی و تدریجی در طول ۲۳ سال بوده است؛ طرح مسئله نه در آغاز کار به صورت انقلابی ضربتی، بلکه پس از گذشت ۲۱ سال از رسالت (هشتم هجری)، پس از تعلیمات زیربنایی لازم، آن‌هم در حدّ توصیه به ترک نماز در حال مستی تا زمانی بوده که بدانند چه می‌گویند (نساء ۴۳)! گام تربیتی منصفانه بعدی یک‌سال بعد برداشته شده است؛ می‌گوید: «مردم از تو درباره شراب و قمار می‌پرسند، بگو در آنها گناه بزرگی است و البته منافعی هم برای مردم دارد، ولی گناهش بیش از نفع آن است» (بقره ۲۱۹).

و بالاخره در آخرین سال هجرت در آستانه رحلت پیامبر، صریحاً و قاطعانه، بدون آن که کوچک‌ترین مجازات و کیفری دنیایی تعیین کرده باشد، مردم را از شراب و قمار نهی می‌کند و آن را کاری شیطانی ومحرک عداوت و بغض می‌شمارد (مائده ۹۰ و ۹۱). نکته حایز اهمیت این است که بلافاصله پس از ابلاغ این مذمّت، ضمن توصیه به اطاعت از خدا و رسول و پرهیز از نافرمانی، صریحاً به آنها می‌گوید: «اگرهم پشت کردید، بدانید تنها وظیفه رسول ما ابلاغ آشکار است و بس!» یعنی پیامبر مأمور اجرای احکام نیست و اطاعتی که از ترس نه آگاهی و انتخاب دل باشد، ارزشی نزد خدا ندارد.

این قلم قبلا به این نکته اشاره‌ کرده است که در قرآن به غیر از چهار حکم کیفری (سرقت، قصاص قتل و جراحت، سلب امنیت مسلحانه مردم و زنای علنی)، که تماماً در ارتباط با مناسبات و حقوق مردم با یکدیگر است، هیچ کیفر دنیایی دیگری وجود ندارد و نه تنها احکام مربوط به بدحجابی و شراب و قمار ربطی به کتاب دینی مسلمان ندارد، بلکه احکام اعدامی هم که در مورد ارتداد، الحاد و سبّ نبی و امثالهم اجرا می‌شود، کوچک‌ترین مستند قرآنی ندارد و تماماً برساخته‌های بشری می‌باشد. احکامی که در ادوار گذشته در همه جوامع کم و بیش رایج بوده است.

چهارجُرم مورد نظر در دنیای امروز نیز در هیچ کشوری مجاز شمرده نمی‌شود، اگرهم به تناسب شیوه مجازات در قرون گذشته کیفر تازیانه‌ای در قرآن برای «زنای علنی» مقرّر شده، نه درارتباط با ذات دین، بلکه به مصلحت جامعه و ضرورت دفع تجاوز به عفت عمومی در منظر و مرآی مردم، با شهادت حداقل چهار شاهد عادل بوده است، کاری که در کشورهای بی بند و بار غربی هم نادیده گرفته نمی‌شود.

جوامع پیشرفته در دنیای امروز بدون آن که به چنین «بگیر و ببندهایی» متوسل شوند، با فرهنگ‌سازی و عرضه راه حل‌های منطقی با این امور مقابله کرده‌اند، اگر روزگاری تابلوهای تبلیغ سیگار دو طرف بزرگراه‌های آمریکا را پُر کرده بود، امروز با بستن مالیات‌های کمرشکن و نشان دادن عوارض اعتیاد و محدودسازی سن خریداران و مصرف‌کنندگان مشروب و جریمه سنگین رانندگی پس از مصرف آن و ده‌ها تدبیر دیگر، بدون آنکه آزادی مردم را نقض نمایند، این امور را در حدّ امکان از طریق خود مردم مهار کرده‌اند.

چهل سالگی باید اوج بلوغ فکری باشد، چهل سال تجربه نظام فقاهتی برای درک و فهم بی‌تاثیری چنین شیوه‌هایی کافی است، آیا وقت آن نرسیده است که حاکمان ما اندکی در این شیوه‌ها تأمل و اندیشه کنند!؟

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

8 پاسخ

  1. جالب است که در نظر برخی تعدد شریک جنسی عاقل و بالغ در طول زندگی (و نه در آن واحد) در همه جا بجز ممالک راقیه اسلامی می شود بی بند و باری ولی ارتباطی اینچنینی ولو همزمان با تعداد زیادی زن و دختر بچه در بلاد مسلمین می شود سنت رسول و فرمان الله و حکم ائمه!!!
    برای کژ اندیشی حد و مرزی هم هست؟

  2. در جامعه‌ ای که بر پایه‌ی روحانیون شکل گرفته باشد، وجود گناه امری ضروری است. آنان اهرم قدرت هستند و از گناه گذران زندگی میکنند.

    فریدریش نیچه

  3. باید دید تعریف شما از بی بند و باری چیست.
    بنا بر مقالات و کتاب های نوشته شده توسط پژوهشگران آمریکایی (در روانشناسی، جامعه شناسی، سکسولوژی و …)، هر آمریکایی (زن یا مرد) تا سن ۳۰ سالگی به طور متوسط با ۱۱ نفر ارتباط جنسی دارد.
    خوب اگر این و واقعیات دیگر در جوامع غربی، بی بند و باری نیست پس بی بند و باری چیست؟!!!

  4. برادران ارجمند شما در زمانی زیتون را شروع کردید که کشور نیاز به اصلاحات داشت ودر ان زمان کار مفیدی انجام دادید که ان بحثهای مفید به این مقطع رسیده که مردم در فکر بر اندازی نظام هستند داین برهه از زمان صحبت از شلاق زدن دور کردن مردم از خواسته اصلی است بدیهی است اگر نظام سر نگون شود دیگر خود بخود این ظلمها رفع می شوند لذا خواهش میکنم کنا ر زیتون که مظهر صلح است عمامه واژگون شده اخوندها را بکشید تا به ایده مردم خدمتی بکنید لذا حداقل سخنرانی نماییندگان را پخش کنید که از دزد بزرگ لاهیجانی خواسته اند نگذارند اختلاس گران مانند خاوری فرار کنند بعد بگویند دستمان به متهم ردیف اول نمی رسد و سخنرانیهای ضد دیکتاتوری را پخش کنید مردم را راهنمایی کنید که هر شب در محلی جمع شوند و شعارهای فردا را اماده کنند و بطری بنزین همراهشان باشد تا نگذارند کسی را باز داشت کنند و با شکنجه شهید کنند پس خواهش می کنم برای براندازی فکر کنید و از سخنرانیهای انحرافی خودداری فرمایید

  5. اینکه پایان یک انتقاد جدی رو به نصیحت پدرانه به یک نظام در اوج بلوغ سرکوبگری و فساد میکنید انسان رو یاد حکایت زاینده رود که به گاوخونی میریخت می اندازد. مردم چقدر از عقلای قوم خود به حق ناامید شده اند که اینگونه دلسوزانه برای نظام نقد مینویسند و درپایان مهربانانه به حکومت میگویند آیا وقت آن نرسیده که تامل کنید در شیوه هایتان ؟
    نمیدانم شمارنده این وبسایت مقاله شما رو با چندبازدید نشون میده، که ای کاش میداد تا بدانید مردم بیخود دیگر میلی به این حکایات ندارند! چرا دعوتی به مخالفت درپایان نمیکنید؟ چرا جواز اخلاقی برای اقدام فوری به اعتصاب و تظاهرات به مردم و توده ها نمیدهید ؟ برای توده مذهبی و مایل به حکومت بزبان خودشان روشن کنید که اینها چه اهریمنانی هستند که خود را پشت این ایدولوژی پنهان کرده اند. زبان ملایم شما شاید برای کانادا که سیستم نیاز به بهینه سازی دارد مفید است نه برای ما که تا بن استخوان برای رفتار این حکومت نامشروع هزینه میدهیم. دعوت به هماهنگی اپوزیسیون و اینها که بماند…

  6. با عرض سلام و ارادت. تا آنجا که من میدانم، هر مسلمان باید هم قران و هم حدیث را قبول داشته باشد. شما (به درستی) احکام حدیث را ساخته‌های بشر دانسته و آن‌ها را کنار گذاشتید. سوال من این است که اگر میتوان به این سادگی از حدیث گذشت، چرا نتوان از کتابی‌ مشابه که سال‌ها پس از فوت رسول تدوین شده نگذشت؟ کتابی‌ که دستوراتش مبهم و گاه منطبق بر مبنای جامعه امرزی نیست. علاوه بر آن هر کس میتواند هر تفسیری میخواهد از آن بکند. خود شما به کیفر تازیانه برای زنا اشاره میفرمأید. اما توضیح اینکه باید ۴ شاهد عادل داشت دلیل ممنوع شدن تازیانه در غرب نیست بلکه حقوق انسان و قوانین حقوق بشر است. به گفته خود شما :جوامع مسیحی امروز سالیان درازی است خود را از اسارت قیود قهر و قساوت‌ دکانداران دین دولتی و متولیان حفظ هویت تعصّب‌آمیز قرون وسطایی آزاد کرده‌اند که پیش رفته‌اند

    این کار نتیجه روشن فکری (enlightenment) است که از ۴۰۰ سال پیش شروع شد ولی‌ در جوامع اسلامی هنوز شروع نشده است. زیر بنا فرهنگ سازی (مطابق کلام شما) را نمیتوان بر اساس کتابی‌ قرار داد که ۱۴۰۰ سال پیش نوشته شده است. قانون اساسی امریکا ۲۳۰ سال پیش نوشته شده با نویسندگان روشن فکر. تاکنون بالغ ۲۷ بر ترمیم اساسی شده و ۱۱۰۰۰ بار اصلاح. زمان آن رسیده است که حکومت‌ها بر مبنی قوانین حقوق بشر اداره شوند.

  7. این روایتی که کردید (خطبه ۱۸ نهج‌البلاغه ) مرا بیاد حرفهای آقای مطهری انداخت ! انگار درباه ایشان این سخن را گفتند ! تا جایی که بیاد دارم در کتاب امامت و رهبری ایشان گفته که پیامبر وقت نداشته همه احکام خدا را بگوید، اگر هم داشت عمرش کافی نبود ! بعد امیرمؤمنان علی را بدنبال آورد و سپس دیگر امامان شیعه را و سرانجام به اصل موضوع که آخوندها باشند رسید !
    من نمیدانم کار پیامبر چه بوده که اصل ماموریتش را انجام نداده و آخوندهای مظلوم شیعه باید زحمت انجامش را بکشند !

  8. نه “چهل سال تجربه نظام فقاهتی برای درک و فهم بی‌تاثیری چنین شیوه‌هایی کافی است” و نه چهل سال زندگی در غرب برای شناخت این مساله که کشورهای غربی “بی‌ بند و بار نیستنند”، واقعا دست مریزاد آقای بازرگان.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

رسانه‌های گوناگون و برخی “کارشناسان” در تحلیل سیاست‌های آینده ترامپ در قبال حاکمیت ولایی، به‌طور مکرر از مفهوم “فشار حداکثری” (Maximum Pressure) استفاده می‌کنند. این اصطلاح شاید برای ایجاد هیجان سیاسی و عوام‌فریبی رسانه‌ای کاربرد

ادامه »

حدود هفده سال پیش و در زمان جدی شدن بحران هسته‌ای، در تحریریه روزنامه بحثی جدی میان من و یکی از همکاران و دوستان

ادامه »

بی‌شک وجود سکولاریسم آمرانه یا فرمایشی که توسط پهلوی‌ها در ایران برقرار‌شد تاثیر مهمی در شکل گیری و حمایت گسترده

ادامه »