تنش در صحن علنی مجلس در پی طرح سوال در مورد حساب‌های رییس قوه قضاییه

زیتون– در پی طرح دوباره موضوع «حساب‌های رییس قوه قضاییه» فضای مجلس ایران به تشنج کشیده شد.

محمود صادقی٬ نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید، امروز بار دیگر موضوع حساب‌های رییس قوه قضائیه را در جلسه علنی مجلس مطرح کرد.

موضوع «حساب‌های رییس قوه قضاییه» از دو سال پیش مطرح است. پیشتر در پی طرح این موضوع از سوی محمود صادقی٬ به رغم مصونیت نمایندگان مجلس٬ برای او احضاریه صادر شده بود. 

پیشتر محمود صادقی در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشته بود که با رایزنی‌های رییس مجلس٬ سوال او در رابطه با حساب‌های رییس قوه قضاییه از دستور کار خارج شده بود.

با این حال صادقی از مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد که در مجلس حاضر شده بود پرسید: «به یاد دارم در مقطعی از زمان پرداخت سود به حساب‌های شخصی افراد حرام دانسته می‌شد اما حالا قوه قضاییه از اموال مردم سود می‌گیرد و این سود را صرف پرداخت حقوق به قضات دادگستری می‌کند. آیا قاضی که با مال حرام ارتزاق می‌کند می‌تواند به عدالت حکم بدهد؟ چرا به موازین شرعی توجه نمی‌شود؟»

این سخنان محمود صادقی٬ اعتراض عبدالحمید خدری و چند نماینده دیگر را بر انگیخت.

مسعود پزشکیان٬ نماینده اصلاح طلب مجلس و نایب رییس که اداره جلسه را به عهده داشت٬ در واکنش به محمود صادقی گفت: «شما نباید کل نظام را با این ادبیات و جملات زیر سوال ببرید، در چارچوب سوال، مسائلی که به وزیر ارتباط دارد را مطرح کنید. طوری حرف نزنید که نمایندگان متعرض شما شوند.»

صادقی در پاسخ گفت: «اگر گفته‌هایش اهانت‌آمیز بوده از “همه قضات شریف دادگستری” عذرخواهی می‌کند.»

این نماینده مردم تهران در ادامه افزود: «شکاف بین حاکمیت و جامعه به بالاترین حد خود رسیده و دلیل آن اجرا نشدن قوانین مهم کشور و عدم شفافیت است.»

او  تاکید کرد که «تصرف قوه قضائیه» در وجوه عمومی غیرقانونی و برخلاف اصل ۵٣ قانون اساسی است.

محمد صادقی همچنین تاکید کرد که پرداخت سود به این وجوه حرام است.

این عضو فراکسیون امید مجلس در بخش دیگری از سخنانش گفت: «بنده نمی‌خواهم بگویم که رییس قوه قضاییه از این حساب‌ها، استفاده شخصی کرده است. مجلس بر بودجه و دیوان محاسبات بر نحوه هزینه‌کرد بودجه نظارت دارند. از (آقای) کرباسیان تقاضا دارم به این سوال پاسخ دهد که مبالغ واریز شده، سود حاصله و موارد مصرف آنها را به صورت شفاف بیان کند.»

به جای وزیر اقتصاد٬ مسعود پزشکیان، پاسخ داد: «۶٣ حساب در طول بیست سال افتتاح و بسته شده و در هر دوره سه یا چهار حساب فعال بوده است.»

به گفته پزشکیان حساب‌ها به تائید رهبر، شورای عالی پول و اعتبار، دیوان محاسبات و مجلس رسیده و مدعی شد که حساب‌ها به نام قوه قضائیه بوده و رییس قوه حق امضا داشته است.

در پایان جلسه بررسی سوال محمود صادقی از وزیر اقتصاد، نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این جمله که «وزیر اقتصاد یا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند پاسخ دهد» از رای‌گیری برای سوالش منصرف شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. شیخ صادق چند بار باید پاسخ بدهد ؟!
    این حرام خواری با اذن نایب برحق امام زمان بوده است !

  2. رفتار غیرقانونی با تایید رهبر قانونی نمی شود. در این صورت خود رهبر هم زیر سؤال است.
    همین واکنش ها نشان از گستردگی و عمق فساد دارد. کسانی نمی خواهند حسابها روشن شوند.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »