تعیین سهم ایران از دریای خزر پای میز مذاکره

زیتون– سران ایران و چهار کشور پیرامون دریای خزر، روز یک‌شنبه برای امضای کنوانسیونی در مورد این دریا در قزاقستان گرد هم می‌آیند.

دریای خزر٬ منبع غنی از انرژی و ماهی پر ارزش خاویار است.

برآوردها نشان می‌دهد بستر خزر دربرگیرنده حدود ۵۰ میلیارد بشکه نفت و ۹ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی‌ست. این دریا، مهم‌ترین زیستگاه فیل‌ماهی در جهان و در نتیجه تولیدکننده اصلی یکی از گران‌ترین خوراکی‌های جهان، یعنی خاویار است.

بحث و رایزنی در مورد این‌که خزر دریا است یا دریاچه از سال ۱۹۹۱ در جریان است و پنچ کشور پیرامون آن هنوز در مورد تدوین یک رژیم حقوقی جدید و جامع به توافق نهایی دست پیدا نکرده‌اند. طی دو دهه و نیم گذشته چهار نشست سران و ۵۱ نشست کارشناسی برای تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر برگزار شده است.

پیشتر محمدابراهیم رحیم‌پور٬ عضو تیم مذاکره کننده درباره رژیم حقوقی دریای خزر٬ اعلام کرد که درنشست روز یکشنبه سران پنج کشور سهیم، هیچ سندی درباره سهم کشورها از این دریا امضا نخواهد شد.

با این حال حسن روحانی٬ رییس‌جمهوری ایران٬ پیش از عزیمت به قزاقستان نشست امروز را «بسیار مهم» توصیف کرد.

انتظار می‌رود در نشست قزاقستان طرف‌ها حضور نظامی در دریای خزر را محدود به پنج کشور پیرامون آن، یعنی ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان کنند و در مورد برخی مسائل حقوقی، توافق کنند.

حسن روحانی در این رابطه به خبرنگاران گفت «حدود بستر و زیربستر در این موافقت‌نامه روشن نیست و تعیین آن به آینده واگذار می‌شود.»

رییس جمهوری ایران تاکید کرد که «این یکی از مسائلی‌ست که ۲۲ سال راجع به دریای خزر بین این پنج کشور مذاکره می‌شود».

این موضوع در بیانیه کاخ کرملین نیز مورد تاکید قرار گرفته‌است. دولت روسیه می‌گوید بیش از دو دهه از فروپاشی شوروی می‌گذرد تا سران پنج کشور برای امضای کنوانسیون در قزاقستان گرد هم آیند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. بار دیگر خیانتی تاریخی به ایران کردند و بخش دیگری از این سرزمین از دست رفت.
    در پی امضای کنوانسیون دریاچه خزر، صفروف کارشناس امور ایران در مسکو دیشب (۲۲/۵/۹۷) در برنامه ای از تلویزیون بی بی سی گفت که برابر عهدنامه های سالهای ۱۹۲۱ و ۴۰ سهم ایران ۵۰% بود. در سال ۱۹۹۶ همه آماده بودیم که ایران این موضوع را مطرح کند ولی نماینده جمهوری اسلامی گفت سهم هر یک از کشور ها ۲۰% باشد ! در حالی تقسیم در ۵۰% سهم روسیه رخ داد (میبایست سهم روسها میان چهار کشور جدا شده از روسیه شوروی تقسیم میشد).
    اکنون هم روسیه تسلط خود بر دریای کاسپین گسترش داد، پیمان هم بستند که نیروهای کشور دیگری در این منطقه حضور نیابد ! یعنی اگر روسها با دیگر همسایگان به ایران حمله کردند یا به ۱۳% سهم ایران تجاوز کردند ایران نتواند از کشور دیگری کمک بگیرد !
    البته تا این حکومت هست روسها نیازی به این کارها ندارند زیرا خود ولایت فقیه و عواملش دو دستی تقدیم میکنند چنانکه کرده اند !
    هر ایرانی، هر روز در هر شهر و آبادی ساعت ۷/۳۰ شامگاه در نزدیکترین میدان بدون شعار

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »