دلار آمریکا در مرز ۱۳ هزار تومان

زیتون– پس از دو روز افزایش پیوسته قیمت٬ امروز ارزش هر دلار آمریکا در بازار ایران در مرز ۱۳ هزار تومان است.

هرچند شاهدان عینی خبر می‌دهند که حتی به قیمت ۱۳ هزارتومان نیز کسی در بازار ارز٬ فروشنده نیست و همه در انتظار ادامه صعود قیمت دلار هستند.

در همین رابطه ایسنا در گزارشی درباره وضعیت خرید و فروش ارز در میدان فردوسی تهران تایید کرد که همراه با رشد سریع قیمت دلار و ارزهای خارجی، قیمت‌های ثبت‌شده روی تابلوهای بسیار از صرافی‌ها هیچ مطابقتی با نرخ اعلامی به مشتری ندارد.

صبح امروز هر دلار در بازار آزاد تهران مرز ۱۲ هزار تومان را رد کرده بود و قیمت هر سکه نیز به چهار میلیون و ۵۸۵ هزار تومان رسید.

قیمت هر یورو نیز ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان، قیمت پوند ۱۵ هزار و ۷۴۴ تومان و قیمت درهم امارات ۳۳۱۱ تومان دادوستد شد.

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۵۸۵ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۱۱ هزار تومان معامله شد.

دولت و بانک مرکزی از شروع سقوط ارزش ریال در ایران بارها ادعا کردند که واکنش بازار ارز٬ واکنشی روانی است و هیچ کمبودی در این حوزه در ایران وجود ندارد.

در مقابل اما کارشناس روزنامه دنیای اقتصاد در تحلیلی از وضعیت بازار نوشت که «به نظر می‌رسد آنچه زمینه‌ساز بازگشت نوسانات به بازارها شد، ناشی از ورود دوباره تقاضای سفته‌بازی و احتیاطی به بازار بود. از سوی دیگر، به گفته فعالان، شکست پی در پی سطوح قیمتی موجب شده است که تقاضای فنی زیادی روز به روز وارد بازار شود.»

در ادامه این مقاله آمده است: «برخی دیگر از فعالان باور داشتند، تقاضای فصلی مهاجرت دانشجویی نیز در بازار وجود دارد؛ تحت تاثیر این نوع از تقاضا، روز گذشته قیمت دلار کانادا به حدود ۹۸۰۰ تومان رسیده بود.»

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، روز شنبه گفته بود که «ذخایر ارزی، ناموس بانک مرکزی است» و سیاست این است که «از منابع بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز» استفاده نشود و کنترل بازار ارز از راه وارد شدن منابع حاصل از صادرت غیرنفتی تأمین شود.

با این حال تحلیلگران اقتصادی و فعالان بازار می‌گویند صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی که ملزم به ارائه ارزهای خود در بازار هستند تا آن را به تعادل برسانند، تنها بخشی از آن را وارد بازار می‌کنند که تکافوی نیازهای آن نیست.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »