واکنش‌ها نسبت به احتمال اجرای حکم اعدام زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین پناهی

سایه اعدام بر سر سه زندانی سیاسی

زیتون– لقمان و زانیار مرادی، دو شهروند کرد محکوم به اعدام، بدون اعلام دلیل مشخصی به قرنطینه زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شدند و در پی این انتقال ابراز نگرانی‌ها نسبت به احتمال اجرای حکم اعدام آنان افزایش یافت.

شب گذشته صالح نیکبخت وکیل لقمان و زانیار مرادی خبر داد که در پی تماس تلفنی از زندان مطلع شده است که «حکم این دو زندانی سیاسی تا پیش از طلوع آفتاب اجرا می شود و ساعت چهارصبح خانواده آنها را برای ملاقات به زندان فراخوانده شده‌اند.»

هرچند پس از آن مشخص شد که لقمان و زانیار مرادی مجددا تحویل وزارت اطلاعات شده‌اند.

زانیار و لقمان مرادی از ۱۱ مرداد ماه ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی در شهر مریوان در استان کردستان بازداشت شدند. به گفته این دو، آنها به مدت ۹ ماه در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج (وزارت اطلاعات)، برای اخذ اعترافات «تحت فشار و شکنجه شدید روحی و جسمی» قرار گرفتند. این دو زندانی پس‎از نزدیک به ۶ ماه به زندان مرکزی سنندج و از آنجا  به بند ۲۰۹ زندان اوین تهران منتقل شدند. زانیار و لقمان مرادی اول دی ماه سال ۱۳۸۹ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی محاکمه و به اتهام «محاربه از طریق عضویت در یک گروه معاند و قتل فرزند امام جمعه مریوان» به اعدام در ملاعام محکوم شدند و این حکم  ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۰ از سوی دیوان عالی کشور تائید شد.آنها سپس به زندان رجایی شهر در کرج منتقل شده و در این زندان نگهداری می‎شوند.

خطر اجرای حکم اعدام جان یک زندانی دیگر٬ رامین حسین‌پناهی، را نیز تهدید می‌کند.

رامین حسین‌پناهی تیرماه سال گذشته به اتهام عضویت در «حزب کومله» و «بَغی» یا شورش مسلحانه علیه حکومت اسلامی، بازداشت و در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به اعدام محکوم شد.

واکنش‌ها نسبت به اعدام زندانیان سیاسی

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران و آگنس کالامارد، گزارشگر ویژه اعدام‌های غیرقانونی سازمان ملل، روز جمعه ۱۶ شهریور از مقام های ایران خواستند تا فورا اجرای حکم اعدام زندانیان سیاسی کُرد؛ زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین پناهی را متوقف کنند.

کاربران شبکه‌های مجازی نیز با هشتگ‌های  ٬ ٬  و  نسبت به اجرای این حکم واکنش نشان دادند.

مهدی محمودیان٬ فعال و زندانی سیاسی سابق در این رابطه در توییترش نوشت:

احمد زیدآبادی٬ روزنامه نگار و زندانی سیاسی سابق نیز در این رابطه در کانال تلگرامی‌اش نوشت:

بهمن احمدی‌امویی٬ روزنامه نگار٬ زندانی سیاسی و همبندی زانیار و لقمان مرادی نیز در مورد آنها نوشت:

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

واکنش‌ها نسبت به احتمال اجرای حکم اعدام زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین پناهی

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »