با تصویب هیئت وزیران هرگونه «منع از تحصیل» ممنوع شد

زیتون– روز گذشته٬ با تصویب هیئت وزیران٬ هرگونه «منع از تحصیل» شهروندان ممنوع شد.

ایسنا خبر داد که هیئت وزیران در جلسه‌‌ای به ریاست حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ لایحه الحاق یک تبصره به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را تصویب کرد.

به موجب این اصلاحیه، حق آموزش جزء حقوق اساسی افراد است و هیچکس را نمی‌توان به عذری غیر از عدم صلاحیت علمی مقرر، از آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی محروم نمود.

اگرچه این اصلاحیه با تبصره‌ای محدود شده است: در برخورداری از حق آموزش در مقاطع تحصیلی، افراد دارای سابقه محکومیت قطعی کیفری به جرائم سازمان‌یافته، قاچاق انسان، محاربه و جاسوسی مستثنی هستند.

امسال نیز همچون ده سال گذشته تعدادی از دانشجویان به دلیل فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی از تحصیل منع و «ستاره دار» شدند.

اصطلاح  دانشجوی «ستاره‌دار» برای اولین بار در سال ۸۵ و در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد  فراگیر شد. در آن سال در کارنامه تعدادی از داوطلبان و مقابل نام آن‌ها، ستاره‌هایی وجود داشت که معنای عدم تایید صلاحیت عمومی آن‌ها برای ادامه تحصیل بود.

دو سال بعد از شروع سیستماتیک محروم کردن دانشجویان فعال از ادامه تحصیل این دانشجویان شورایی به نام «شورای دفاع از حق تحصیل» را شکل دادند تا از طریق آن به شکل منسجم‌تری به پیگیری حقوق خود، جمع‌آوری آمار محرومین از تحصیل در سراسر کشور و سرانجام بازگشت به دانشگاه، بپردازند.

از آمار دانشجویان ستاره دار امثال٬ هنوز خبر قطعی در دست نیست٬ اما تعدادی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در شبکه‌های اجتماعی خبر ستاره دار شدنشان را اعلام کردند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. اکنون که دولت برای عبور از پیچ بحران دست به اصلاحات زده است ، یک تصویب نامه هم در مورد منع تنبیه دانش اموزان مصوب بفرمایند !!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »