هشدار رییس مرکز تحقیقات ایدز: کمبود لوازم کنترل عفونت در بیمارستان‌ها خطرناک است

زیتون– مینو محرز٬ رییس مرکز تحقیقات ایدز بیمارستان امام خمینی٬ نسبت به کمبود لوازم معمولی برای کنترل عفونت در بیمارستان‌ها هشدار داد.

مینو محرز٬ به ایلنا گفت که «هم در حوزه تجهیزات و هم در حوزه دارو با کمبود مواجه هستیم»، در بخش تجهیزات پزشکی به خصوص مواردی که مصرف آن برای کنترل بیماری‌های عفونی است با کمبود مواجه شده است و موجب بروز مشکلات بسیاری شده است.

به گفته او کمبود تجهیزات و حتی لوازم معمولی پزشکی که برای کنترل بیماری‌های عفونی است؛ بسیار «مشکل‌ساز شده و خطرناک است.»

او در رابطه با دستورالعمل استفاده مجدد از برخی وسایل پزشکی در بیمارستان‌ها، گفت: یک سری از تجهیزات پزشکی بسیار گران است و حتی قبل از این بخشنامه هم استفاده مجدد می‌شد؛ مخصوصا برای بیماری‌های قلبی چون قیمت تمام شده آن بسیار گران تمام می‌شود، به طور مثال یک دستگاه آریتمی قلب زمانی که هنوز دلار به این اندازه گران نشده بود، چهار میلیون تومان بود، اما الان سر به فلک می‌کشد، از همین رو از بعضی از قسمت‌های این لوازم استفاده مجدد می‌شد، البته بخشی از این تجهیزات که وارد خون می‌شود، نباید دوباره استفاده شود، چون خاصیت خود را از دست داده و گاها با استریل زیاد شّل می‌شود.در حال حاضر بسیار نگران این مساله هستم می‌ترسیم که زیاده‌روی شود، هر چیزی بیش از حد استریل شود، در نهایت به ضرر مردم تمام شود.

پیشتر وزیر بهداشت در بخشنامه‌ای از مراکز بهداشتی و درمانی خواسته بود تا برخی از اقلام «یک بار مصرف» را که بیشتر از یک بار مورد استفاده قرار دهند.

محرز در این رابطه تاکید کرد که در بخشنامه‌ای که صادر شد، در برخی مواقع زیاده‌روی شده است، تجهیزاتی کاملا باید استریل شود  که می‌تواند استفاده مجدد شود. البته باید با شرایط فعلی از برخی تجهیزات دوباره استفاده کنیم، چرا که واقعا برخی از تجهیزات گران است، به خصوص تجهیزاتی که برای درمان بیماری‌های قلبی به کار می‌رود.

او افزود تجهیزاتی که وارد خون می‌شود به دقت بسیار زیادی نیاز دارد؛ بنابراین نباید استفاده مجدد شود؛ در هر صورت این کار باید باید با دقت و کنترل بالا و توسط کمیته‌های عفونی بیمارستان‌ها صورت گیرد، و نیاز به مراقبت بسیار جدی متخصصان دارد.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »