ورق روشن وقت

زیتون-کتاب «ورق روشن وقت» نوشته‌ی سروش دباغ منتشر شد. متن پیش رو توسط نویسنده کتاب برای انتشار و معرفی در اختیار زیتون قرار گرفته است.

***

« بالغ بر بیست و پنج سال است که با آثار روشنفکران ایرانیِ معاصر مانوسم و از آنها بهره‌های معرفتی فراوان برده‌ام؛ از مهدی بازرگان، علی شریعتی، عبدالکریم سروش، مجتهد شبستری و مصطفی ملکیان گرفته تا جلال آل احمد، فخرالدین شادمان، احمد فردید، مصطفی رحیمی، داریوش شایگان، داریوش آشوری و محمدرضا نیکفر. تا کنون چهار اثر در این حوزه منتشر کرده‌ام: «آئین در آئینه» ، «در باب روشنفکری دینی و اخلاق» ، «ترنم موزون حزن» و «صدای سفر آینه ها» .

کتاب پیش‌رو، از پسِ آن‌ها درمی‌رسد و از تاملات درازآهنگ مکتوبِ من در هشت سال اخیر پرده برمی گیرد. برخی از این جستارها را ایامی نوشتم که هنوز ساکن ایران بودم، اما قریب به نود درصد آن، محصول هفت سال اخیر است که از قضای روزگار ساکن تورنتو گشته و دغدغه‌های معرفتی خویش را در این سوی کرۀ خاکی دنبال کرده و پی گرفته‌ام.
«ورق روشن وقت»، شامل سه بخش است. فصل نخست، متضمنِ مقالاتی است در حوزۀ نواندیشی دینی؛ در این مکتوبات، هم مدلی فلسفی – الاهیاتی برای فهمِ ربط و نسبت میان ساحات سه‌ گانۀ دین به روایت نگارنده به دست داده شده، هم حدود و ثغور امر وحیانی به بحث گذاشته شده، هم «ارتداد» و « ازدواج عرفی» و «مباهته» و « روایات» در ترازوی اخلاق توزین گشته، هم از حقوق بنیادینِ اقلیت های دینی و خداناباوران سخن رفته، هم مقولاتِ «اهانت به مقدسات» و «اهانت به غیرمسلمانان در قرآن» واکاوی گشته، هم از بی‌مهری برخی از اهالی مطبوعات سخن رفته.

فصل دوم، متضمنِ جستارهای فلسفیِ نگارنده در سالیان اخیر است و متضمن بحث از مقولات و مضامینی چون« فلسفه اخلاق کانت»، «فضیلت‌گرایی اخلاقی»، « تجربه ملال»، « بی قراری» و« مرگ».

فصل سوم، هم متضمنِ نوشته‌های سینمایی من در سالیان اخیر است، نظیر جستارهایی که دربارۀ دو سینماگر برجستۀ ایرانی، اصغر فرهادی و عبارس کیارستمی نگاشته‌ام؛ هم شامل مکتوباتم دربارۀ رمان‌ها و کتاب‌هایی که در سالیان اخیر خوانده‌ام.»

از بخت شکر دارم و از روزگار هم. « ورق روشن وقت: جستارهایی در نواندیشی دینی، فلسفه و هنر»، به همت « نشر سهروردی» دیروز منتشر شد. از دست اندرکاران فرهنگ دوستِ این انتشارات که مجال انتشار این اثر را فراهم کردند، صمیمانه سپاسگزارم.

اگر تدبیر موافق تقدیر افتد، تا پایان سالِ ۹۷ شمسی، دو کتاب دیگر این قلم، تحت عناوینِ «‌ آبیِ دریای بیکران:‌ طرحواره ای از عرفان مدرن» و «‌ نبض خیس صبح» منتشر خواهد شد.

دوستان و عزیزانی که مایلند « ورق روشن وقت» را تهیه کنند، می توانند از طریق لینک زیر در سایت « آمازون» اقدام کنند:

 

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »