بازداشت ۴۰ کامیون‌دار به دلیل اعتصاب

زیتون– در پی اعتصاب کامیون‌داران نزدیک به ۴۰ تن در دو استان فارس و قزوین و شهرستان پاکدشت بازداشت شده‌اند.

در اطلاعیه نیروی انتظامی از آنان به عنوان کسانی یاد شده که مانع عبور کامیون‌ها شده‌اند.

اعتصاب کامیون‌داران که از چند روز پیش به صورت جسته گریخته در چند شهر ایران شروع شده بود٬ از امروز (پنجشنبه) شکل جدی‌تری به خود گرفت.

اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرد که اعتصاب در روز پنجشنبه در ۳۱ استان ایران جریان داشته‌است.

این تشکل صنفی از جمله همچنین گفت که کامیون‌داران روز چهارشنبه چهارم مهر، در شهرهای سبزوار، یزد، دیواندره، نجف آباد، تهران، اصفهان، نیشابور، قزوین، کرمانشاه، اردبیل، اهواز، شوش، زنجان، زرین‌شهر، تبریز و سیرجان در اعتصاب بوده‌اند. بر اساس گزارش این تشکل صنفی، اعتصاب کامیونداران باعث کمبود سوخت در جایگاه‌های بنزین در برخی از شهرها شده‌است.

خبرگزاری فارس٬ نزدیک به سپاه پاسداران٬ صبح امروز خبر داده بود که «گروه‌های معاند» در حال تلاش هستند با تهدیداتی نظیر «پرتاب سنگ و مواد آتش‌زا به سمت کامیون‌ها دارای بار»،‌ «ضرب و شتم راننده» و به تازگی «تیراندازی به سمت کامیون دارای بار»، مانع از ورود کامیون‌ها به جاده‌ها و بارگیری آنها شوند تا بدین ترتیب کالاها در پایانه‌ها و بنادر بماند و به دست مردم نرسد و بدین ترتیب با ایجاد نارضایتی بین مردم، به اقتصاد کشور و امنیت روانی مردم ضربه بزنند.

پس از آن ایسنا خبر داد که دادستان عمومی و انقلاب تهران دادستان عمومی و انقلاب تهران در بخشنامه‌ای از دادستان‌های شهرستان‌ها و رؤسای حوزه‌های قضایی بخش استان تهران خواست با شناسایی افرادی که به گفته او، به «طرق گوناگون موجب اخلال در حمل و رساندن کالاهای اساسی موردنیاز یا مانع ارائه خدمت‌رسانی به مردم» می‌شوند، آنها را تحت تعقیب قرار دهند.

به گفته دادستان عمومی و انقلاب تهران٬ «برخی از مصادیق بستن جاده‌ها، مصداق ماده ۶۵۳ قانون تعزیرات و قطاع‌الطریق [راهزنی] است که مجازات بسیار سنگینی برای مرتکبان پیش‌بینی شده‌است».

دادستان تهران دلیل صدور این بخشنامه را «شرایط کشور» و «قصد دشمن برای مایوس کردن» مردم از طریق «اخلال در خدمت‌رسانی به آنان» دانست و گفت: «دستگاه قضایی تحمل نخواهد کرد که عده‌ای به خود جرأت داده و در قالب شیوه‌هایی که اشاره شد، خدمت‌رسانی مردم را متوقف کنند؛ چرا که حمل کالا از بنادر و مرکز استان‌ها به شهرستان‌ها، امری معمول و ضروری است.»

در همین رابطه اسماعیل صادقی نیارکی٬ دادستان عمومی و انقلاب قزوین٬ ظهر امروز (پنجشنبه) ضمن هشدار به افرادی که با بستن جاده‌ها مانع عبور کامیون‌ها می‌شوند از دستگیری ۱۵ نفر نیز در این رابطه خبر داد.

خردادماه امسال نیز اعتصاب کامیون‌داران به اختلال در چرخه توزیع بنزین و گازوئیل در کشور انجامید.

آن زمان کامیون داران در اعتراض به شرایط بد اقتصادی، گران شدن لوازم یدکی و پایین بودن کرایه‌ها دست به این اعتراض صنفی زده‌اند.

کمبود گازوئیل در تهران و کمبود بنزین به ویژه در اراک، شیراز و چند شهر دیگر استان فارس سبب شد تا صف‌های دراز خودروها در برابر جایگاه‌های توزیع سوخت در این شهرها تشکیل شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »