واکنش مهدی کروبی نسبت به نامه‌ی محمد یزدی

این امر بخشی از همان پروژه استقلال‌زدایی حوزه است

زیتون– مهدی کروبی٬ از رهبران در حصر «جنبش سبز» طی نامه‌ای خطاب به محمد یزدی او را «ناظر استصواب ملت ایران و حوزه‌های علمیه» خواند.

پنجم آبان ماه٬ محمد یزدی٬ دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه٬ طی نامه‌ای خطاب به موسی شبیری زنجانی٬ به سرزنش این مرجع تقلید پرداخت.

در این نامه آمده است: «پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی از حضرتعالی در کنار برخی افراد مسئله دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری«دام ظله العالی» احترامی قائل نیستند؛ بدین وسیله به عرض می‌رساند، این موضوع ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزویان را در پی داشته است.»

هفته پیش شبیری زنجانی٬ از مراجع تقلید شیعیان در قم٬ طی سفری به تهران با چند تن از شاگردان پیشین خود٬ از جمله محمد خاتمی و عبدالله نوری دیدار کرده بود.

در نامه محمد یزدی آمده است: «پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی از حضرتعالی در کنار برخی افراد مسئله دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری«دام ظله العالی» احترامی قائل نیستند؛ بدین وسیله به عرض می‌رساند، این موضوع ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزویان را در پی داشته است.»

یزدی در ادامه این نامه به «مکاتبات دیگری با شبیری زنجانی» با موضوع مشابه اشاره و تاکید می‌کند که به دلیل عدم دریافت پاسخ درخورد از سوی زنجانی٬ این بار نامه سرگشاده خطاب به او می‌نویسد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه همچنین این سوال را مطرح کرده است که «چگونه می‌شود، حضرتعالی که فرصتی برای ملاقات با هیات رئیسه مجمع عمومی اساتید را ندارید، فرصت می‌کنید در منزل آقایی در تهران حاضر شوید و با این آقایان ملاقات داشته باشید!»

او در پایان ضمن تهدید این مرجع تقلید از او خواست تا «ترتیبی اتخاذ فرمائید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد» و ادامه داد: «یادآور می‌شوم مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است، پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرماید.»

مهدی کروبی٬ در همین رابطه به محمد یزدی نوشت: «از نامه شما به آیت‌الله العظمی آقا شبیری زنجانی و هتک حرمت مرجعیت شیعه و عتاب و خطاب و تهدید یکی از بزرگان علم و تقوا اصلاً تعجب نکردم زیرا هم شما را می‌شناسم و هم سالیان طولانی است که در عمل کلام بلیغ الملک وعقیم را ترجمه و اثبات نمودیم.»

به نوشته این رهبر در حصر «جنبش سبز» از اوایل دهه هفتاد قرارگاه‌هایی برای انجام خواسته‌های فراقانونی مراکز قدرت به نام امت خودجوش سامان داده شده است‌ و این قرارگاه‌ها روزی به اندک بهانه‌ای سخنرانی عالمی را برهم می‌زدند و روز دیگر به سفارت یا منزل منتقدین و دلسوزان واقعی کشور که سرانجام تلخ امروز را بارها انذار داده بودند حمله می‌کردند.

در ادامه این نامه که توسط سحام نیوز منتشر شده٬ دبیرکل حزب اعتماد ملی افزوده است: «این قرارگاه‌ها معمولا پیش از اجرای عملیات‌شان اقدام به ریختن آتش تهیه می‌کنند تا به زعم باطل خود زمینه را برای هجوم پیاده نظام شان فراهم سازند. متاسفانه جنابعالی خواسته یا ناخواسته به یکی از فعالترین افراد این مرکز تبدیل شده‌اید و توپخانه‌تان اینبار نه رقبای سیاسی بلکه ساحت مرجعیت را رسماً در بر گرفته است.»

مهدی کروبی در ادامه تاکید کرده است که این امر بخشی از همان پروژه استقلال زدایی حوزه و حاکمیت رعب و ترس در میان علماست که از سال‌ها پیش توسط همان جریان سازماندهی شده و می‌شود. هجوم و اهانت به بیوت مراجعی نظیر مرحوم آیت‌الله العظمی منتظری و آیت‌الله العظمی صانعی به همین منظور انجام شد.

او همچنین از محمد یزدی خواست: «برادر عزیز تا دیر نشده در محکمه وجدان رفتارهای خود را بازخوانی نمایید و بفرمایید که آیا شرکت در جلسه میهمانی‌ایی که شخصیت‌های ارزشمندی نظیر رئیس اسبق جمهور، وزیر اسبق کشور و نماینده امام در سپاه و جهاد و دادستان اسبق کشور و شهردار تهران با سوابق مبارزاتی در رژیم گذشته حضور داشتند جرم است؟«

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

واکنش مهدی کروبی نسبت به نامه‌ی محمد یزدی

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »