شورای نگهبان لایحه الحاق ایران به CFT را رد کرد

زیتون– عباسعلی کدخدایی٬ سخنگوی شورای نگهبان٬ از رد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) و اعاده آن به مجلس خبر داد.

روز گذشته اما خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی خبر داده بود که شورای نگهبان تنها بیست روز برای اعلام نظر در مورد مصوبات مجلس در مورد سی‌اف‌تی فرصت داشت و اکنون با گذشت ۲۵ روز هنوز نظری نداده و این مصوبات را رد نکرده‌است.

مجلس شورای اسلامی در ۱۵ مهر ماه لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را تصویب کرد؛ در حالی‌که شماری از امامان جمعه منتخب رهبر جمهوری اسلامی، به‌شدت به این لوایح انتقاد کرده بودند. لایحه «پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم»، سی‌اف‌تی، با اعتراض‌ شدید چهره‌های موسوم به اصول‌گرا و بخشی از جریان محافظه‌کار در ایران نیز روبه‌رو شده بود.

در همان زمان عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، گفته بود «اعلام نظر در رابطه با سی‌اف‌تی زود است» و افزوده بود «مجلس آن را تصویب کرده‌است اما هنوز برای ما نیامده است. ابتدا باید به شورای نگهبان ارسال شود تا ان شاءالله ما اعلام نظر کنیم».

نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان، ۱۸ مهرماه به ایسنا گفته بود لایحه الحاق به سی‌اف‌تی به دست این شورا رسیده‌است و «این لایحه احتمالا در جلسه بعدی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گیرد».

بنا بر اصل ۹۴ و ۹۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی، شورای نگهبان در مجموع ۲۰ روز پس از تاریخ وصول مصوبات می‌تواند آن را به مجلس بازگرداند، و یا این‌که آن مصوبه اجرایی می‌شود.

بنا بر گزارش ایرنا از تاریخ ۱۸ مهر به این سو، این فرصت ۲۰ روزه به پایان رسیده‌است.

لوایح چهارگانه دولت حسن روحانی برای خروج از فهرست سیاه کارگروه اقدام ویژه مالی (اف‌ای‌تی‌اف)، که به مجلس ارائه شده، شامل لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (سی‌اف‌تی)، می‌شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »