«آراستگی» به روایت دانشگاه آزاد اسلامی

زیتونیلدا امیری: دو سال پس از آنکه علی‌اکبر ولایتی به دستور رهبر ایران به عنوان رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد منصوب شد، اخباری مبنی بر بسته‌شدن فضای آموزشی، خوابگاهی و حتی مجازی در این دانشگاه منتشر شده است.

ولایتی مهر ماه امسال در مراسم «گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس« ضمن دفاع از اقدامات نهاد های نظامی حکومتی در عراق و یمن، بار دیگر بر «ارزش های انقلابی» تاکید کرد و گفت: ما قول می‌دهیم دانشگاه آزاد، دانشگاه علم و دین باشد ‌و تظاهر به ضدانقلاب بودن و تظاهر به بی‌دینی جایی در دانشگاه آزاد ندارد. اجازه نمی‌دهیم ارزش‌های انقلابی در دانشگاه آزاد تضعیف شود و تراز علمی دانشگاه پایین بیاید. بنا داریم نگذاریم یک ریال از بیت المال در دانشگاه آزاد اسراف شود.

ظاهرا در راستای حفظ همین «ارزش‌های انقلابی» است که دانشگاه آزاد اسلامی پوشیدن «لباس راحتی» برای زنان را در محیط خوابگاه‌هایی که فقط زنان حق ورود به آن را دارند، ممنوع اعلام کرده و مردان را هم به پوشیدن پیراهن آستین بلند ملزم کرده است.

این دانشگاه با صدور دستورالعملی با عنوان «آراستگی و شئون فرهنگی» این محدودیت‌ها را اعمال کرده است و اگر شخصی معیارهای مورد نظر این دستورالعمل را رعایت نکند «کمیته آراستگی فردی» می‌تواند او را از ورود به دانشگاه محروم کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، دستورالعمل «مصادیق مجاز و غیرمجاز پوشش و ظاهرآرایی دانشگاه آزاد» از ۷ مهر ماه به واحدهای مختلف این دانشگاه ابلاغ شده است. در صورتی که دانشجویان در هر یک از موارد ذکر شده در این دستورالعمل دچار تخلف شوند، در چندین گام با آنها برخورد خواهد شد.

در دستور‌العمل جدید آراستگی آمده است «پوشش مغایر با شرع مقدس اسلام، مصادیق ترویج فرهنگ غربی، و نمادهای عرفان‌های نوظهور و فرقه‌های انحرافی»، مستحق برخورد و پیگرد نهادهای مسئول فرهنگی و کمیته آراستگی مراکز خواهد بود.

بر اساس همین دستورالعمل در محیط دانشگاهی لباس مناسب برای زنان چادر توصیف شده و در غیر این صورت مقنعه و مانتوی بلند تا زیر زانو، مردان هم از پوشیدن لباس های تنگ یا استفاده از پاپیون، کراوات و جواهرات منع شده‌اند.

روند اسلامی‌سازی اجباری دانشگاه آزاد، فضای مجازی را نیز بی نصیب نگذاشته و  دانشگاه آزاد اعلام کرده است که «استفاده نادرست از فضای مجازی که منجر به بروز موارد ضد اخلاقی شود» ممنوع است. هر چند مشخص نیست معنای دقیق این عبارات چیست و از فردا عاملان این دستورالعمل چگونه با دانشجویان برخورد خواهند کرد.

ظاهرا اعتراض هفته گذشته دانشجویان دانشگاه تهران مرکز در سوهانک علیه گشت ارشاد نیز با این دستورالعمل در ارتباط است. به گفته دانشجویان حضور گشت ارشاد در واحد تهران‌مرکز به ۲۵ مهر برمی‌گردد. زمانی که اولین جلسه کار گروه آراستگی و شئون فرهنگی رفتاری در واحد تهران مرکز برگزار شد و گروهی از مسئولین فرهنگی دانشگاه آزاد جلسه‌ای را برای وضع مقررات جدید پوشش دانشجویان تشکیل دادند. به گفته دانشجویان مسئولان حاضر با دیدن پوشش برخی دانشجویان از کم‌کاری حراست مجموعه گلایه کرده و در این جلسه، نامه‌ای به نیروی انتظامی منطقه یک تنظیم شده و مسئولان دانشگاه درخواست استقرار گشت ارشاد را در نزدیکی مجتمع کرده‌اند و پس از آن جلسه ون‌های گشت ارشاد در اطراف مترو قائم مستقر و به‌تدریج  به دانشگاه نزدیک شدند.

 

 

این ماجرا تا جایی ادامه پیدا می‌کند که ون‌های گشت ارشاد به محل پارک خودروهای دانشجویان می‌روند. این اقدام گشت ارشاد در روز ۵ آبان با اعتراض دانشجویان مواجه می‌شود، ماموران گشت ارشاد دانشجویان را به بازداشت تهدید می کنند و همین مساله با عصبانیت دانشجویان منجر می‌شود و خودروی گشت ارشاد تلاش می‌کند دختر دانشجویی را که در برابرش ایستاده و مقاومت می‌کند، با زیرگرفتن او بترساند.

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت در واکنش به انتشار فیلم درگیری دانشجویان و گشت ارشاد گفت که در این ویدیو یک خانم جلوی ماشین پلیس می‌آید که بلافاصله راننده نیز ترمز کرده و خودرو را متوقف می کند اما این ویدیو به شکل کامل منتشر نشده و تنها بخش‌هایی از آن انتشار یافت. برخورد با ناهنجاری ها و مخلان امنیت اخلاقی جامعه از وظایف پلیس است و برخی قصد دارند تا با چنین فضاسازی هایی پلیس را در انجام وظایف خود سست کند اما ما در این مسیر محکم گام برمی‌داریم و در برخورد با ناهنجاری ها کوتاه نمی آییم.

اما در مقابل مسئولان دانشگاه آزاد تلاش کردند که این اتفاقات را تکذیب کنند. یکی از مسئولان دانشگاه آزاد که نام او منتشر نشده، درباره ویدئوی منتشر شده به ایلنا گفت که «اعتراضی در این زمینه نبوده و همانطور که در فیلم مشخص است، فقط یک نفر در آنجا حضور دارد و معلوم نیست ماجرا چیست. هیچ تجمعی در این رابطه صورت نگرفته و اتفاقی که رخ داده خارج از مجموعه دانشگاه بوده و نیروی انتظامی‌ نیز وظیفه ذاتی‌اش را انجام داده است.»

 

سخنان این مسئول دانشگاه آزاد در حالی منتشر شد که عکس‌های این تجمع همراه با فیلم یاد شده در فضای مجازی منتشر شده است.

اما برخورد با دانشجویان دانشگاه آزاد تنها محدود به اتفاقات اخیر نیست در اردیبهشت امسال ماجرای برخورد فیزیکی و ضرب و شتم یکی از دانشجویان توسط مامور حراست و انتشار فیلم آن واکنش‌های بسیاری به همراه داشت.

موضوع حضور نیروهای نظامی و شبهه نظامی در دانشگاه‌ها و حریم آن مساله تازه‌ای نیست، اگر چه در هر انتخابات ریاست جمهوری وعده‌هایی چون باز شدن و امن شدن فضاهای دانشگاهی داده می‌شود اما تا کنون هیچ رئیس‌جمهوری نتوانسته است به این وعده جامه عمل بپوشاند و مسائلی چون برخورد های تند با دانشجویان و حتی اساتید بر فضای دانشگاهی ایران سایه افکنده است. در این میان باید به مسئولان یادآوری کرد که حکومت ایران فجایعی چون حمله به کوی دانشگاه در سال های ۷۸ و ۸۸ در کارنامه دارد که نشان داده نزدیکی نیروهای نظامی و شبهه نظامی به دانشگاه‌ها تا چه حد می‌تواند خطر آفرین باشد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. همانطور که مقام عظمای ولایت تصور میفرمایند که خداوند ایران و مردم آن را برای حکمرانی حضرتشان آفریده است ، همنشین ایشان هم همین تصور را در مورد دانشگاه آزاد دارد !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »