محمدجواد ظریف تایید کرد: پولشویی گسترده در جمهوری اسلامی

زیتون– محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه٬ «فضاسازی‌ها» علیه لوایح مرتبط با پول‌شویی در ایران را به دلیل «منافع اقتصادی ده‌ها هزار میلیارد تومانی» برخی افراد دانست.

او در گفتوگویی با وب سایت خبرآنلاین مدعی شد که هزینه یک مورد از این «فضاسازی‌ها» برابر با «بودجه وزارت خارجه» است.

وزیر امور خارجه در ادامه اضافه کرد که در ایران «خیلی ها از پولشویی منفعت می‌برند» و «آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می دهند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور» علیه قوانین ضدپولشویی ایجاد کنند.

به گفته محمدجواد ظریف «کسانی که گردش مالی یک معامله‌شان ۳۰ هزار میلیارد تومان است، آن قدر توان مالی دارند که مبلغی برابر با کل بودجه وزارت خارجه را صرف یک مورد فضاسازی بکنند.»

ظریف با این وجود تاکید کرد که هیچ نهاد جمهوری اسلامی را متهم نمی‌کند اما افرادی که «منافعی دارند» پشت «القاء تصورات» نادرست درباره این موضوع هستند.

فرماندهان سپاه پاسداران و رسانه‌های وابسته به این نهاد، امامان جمعه و دیگر منصوبان رهبر جمهوری اسلامی جدی‌ترین مخالفان تصویب لوایح مرتبط با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) هستند.

در همین حال لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم به تازگی از سوی شورای نگهبان رد شده است.

«هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام» که در مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت می‌کند نیز ایراداتی را به این لایحه گرفته است.

مخالفان پیوستن ایران به مقررات اف‌ای‌تی‌اف، می‌گویند با این کار، راه برای اعطای کمک مالی به «حماس» و «حزب‌الله لبنان» مسدود می‌شود.

موافقان پیوستن ایران به این پیمان‌نامه می‌گویند که مخالفان آن، از شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فساد بانکی می‌ترسند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »