افزایش تعداد بازداشت شدگان تحصن کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه

زیتون– در پانزدهمین روز از اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه٬ بیست کارگر بازداشت شدند.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روزگذشته (یکشنبه) خبر داده بود که اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگری این واحد صنعتی همراه با مسلم آرمند، یکی دیگر از نمایندگان کارگری و یک خبرنگار زن بازداشت و به اداره امنیت شهرستان شوش انتقال یافته‌اند.

همچنین کانال رسمی کارگران هفت تپه با اعلام اسامی ۱۸ نفر، از بازداشت آنها به دست نیروهای امنیتی خبر داده و همچنین نوشته که سپیده غلیان، خبرنگار نیز در میان بازداشت‌شدگان است.

این کانال تلگرامی، اسامی بازداشت‌شدگان را «اسماعیل بخشی، محسن آرمند، محمد خنیفر، پویا بشمه، سعید منصوری، جلیل احمدی، ایمان خضری، عظیم سرخه، مهدی داوودی، سعید الکثیر، علیزاده، امید آزادی، حسن فاضلی، سمیر احمدی، عماد کثیر و محمود سعدی» از نمایندگان کارگری اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، «خالد تمیمی و سلامت‌نیا» از مدیران بخش‌های شرکت نیشکر هفت‌تپه نیز بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر فرزانه زیلابی٬ وکیل سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه٬ خبر داده پرونده به شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شوش ارجاع شد وکالت او به دستور دادیار٬ ثبت در پرونده شده است.

اما به علت این که موضوع پرونده امنیتی اعلام شد با دفاع او از موکلینش موافقت نشده است٬ چرا که او در لیست وکلای مورد وثوق قوه قضاییه نیست.

کارگران نیشکر هفت‌تپه با اعلام آنچه «بی‌کفایتی کارفرمای خصوصی» شرکت می‌نامند، خواستار واگذاری مالکیت این واحد به کارگران و اداره آن از سوی یک شورای کارگری و یا بازگرداندن مالکیت شرکت به بخش دولتی و نظارت شورای کارگری بر اداره آن هستند.

خواسته صنفی دیگر کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ پرداخت چهار ماه دستمزد معوقه هزاران کارگر این واحد کشاورزی – صنعتی است.

راضی نوری، نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی نیز گفته که «مجموعه وزارت اقتصاد به ما قول‌هایی داده است که ظرف یک یا دو روز آینده مشکلات کارگران نیشکر هفت تپه را حل کند و ما امیدوار هستیم تا این مشکلات حل شود».

وی در گفت‌و‌گو با ایسنا به قول‌های وعده‌ داده شده اشاره‌ای نکرده، اما در گفت‌و‌گو با «رویداد ۲۴» گفته که «طی درخواست وزیر جهاد کشاورزی از جهانگیری، اعلام شد حقوق کارگران هفت تپه (حدود پنج هزار نفر) از محل یارانه نیشکر پرداخت شود».

به گفته نوری، «پیش از این، این کارخانه درگیر مشکلاتی شده بود و حتی کارگران تا سه ماه هم حقوق دریافت نکرده بودند، اما اکنون شرایط بسیار سخت‌تر شده و این کارخانه به دلیل نوسانات ارزی نتوانست به موقع خرید‌ها و تعهدات خود را انجام دهد».

یک مقام مسئول در وزارت کار که به نام وی اشاره‌ای نشده نیز به خبرگزاری فارس گفته که با دستور وزیر کار، روز یکشنبه «تیمی از کارشناسان این وزارتخانه به سرپرستی مدیرکل حمایت از اشتغال و بیمه بیکاری» عازم هفت‌تپه خوزستان شدند.

با این حال به گزارش ایلنا، کارگران معترض این کارخانه اعلام کرده‌اند از آنجا که «چندین سال است مرتبا وعده محقق شدن مطالبات‌مان را از زبان مسئولان می‌شنویم اما خبری از عملی شدن آنها نیست به همین دلیل باتوجه به تجربیات قبلی، اجتماعات صنفی خود را تا لحظه وصول مطالبات‌مان ادامه می‌دهیم».

در همین حال غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه، از «فراری» بودن مدیرعامل کشت و صنعت هفت‌تپه خبر داده و به گزارش ایسنا وی «اصلا زندان نیست که فرصتی به او داده شود تا مشکلات را حل کند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »