هشدار ۵۰۰ فعال دانشجویی

صدای پوتین نظامیان به گوش می‌رسد

زیتون– بیش از ۵۰۰ فعال دانشجویی در نامه‌ای به حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ به گسترده شدن «فضای سرکوب» در دانشگاه‌ها و سراسر کشور، «رقابت» نهادهای امنیتی برای سرکوب دانشجویان و سرکوب دیگر گروه‌ها از جمله کارگران، معلمان و دراویش اعتراض کردند.

امضا کنندگان این نامه در مورد تبعات «سرکوب گسترده‌ هر نهاد مدنی مستقل و هر اعتراض مسالمت‌آمیز قانونی» در ایران هشدار دادند.

فعالان نشریات دانشجویی در این نامه خطاب به حسن روحانی اعلام کرده‌اند که نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و وزارت کشور، «در رقابتی تأسف‌بار با نهادهای امنیتی موازی برای بستن دهان‌ها و نفس‌ها دست به یکی کرده‌اند و البته شما همچنان فقط تکذیب می‌کنید.»

این نامه در وب سایت انصاف نیوز منتشر شده است.

امضا کنندگان این نامه ضمن اشاره به شعار انتخاباتی حسن روحانی مبنی بر اینکه «من حقوقدانم، سرهنگ نیستم»، افزودند: «ما به وکیل رأی دادیم نه قاضی! اما چه کنیم که امروز وکیل و قاضی برای ایجاد خفقان و سرکوب اعتراضات به‌حق اجتماعی دست به یکی کرده‌اند؟»

پیشتر نیز ۹۲ تشکل دانشجویی، ۸۱۳ فعال نشریات دانشجویی و هشت هزار فعال دانشجویی، در نامه‌های جداگانه‌ای به وجود «جَوّ ارعاب و تهدید» و فضای «امنیتی» در دانشگاه‌ها، لغو برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی و «دخالت‌های غیرقانونی و فراقانونی» در برگزاری آنها اعتراض کرده‌اند.

این فعالان دانشجویی با اشاره به نامه‌های پیشین اعلام کرده‌اند که مقامات دولت «نه تنها هیچ پاسخی» به این اعتراض‌ها ندادند بلکه «سیطره‌ فضای سرکوب روز به روز گسترده‌تر شد؛ تا آنجا که امروز دیگر صدای پوتین نظامیان نه فقط از دانشگاه که از سرتاسر کشور به گوش می‌رسد.»

انتقاد این دانشجویان در شرایطی مطرح شده که حسن روحانی بارها وعده داده بود که دولتش تلاش خواهد کرد تا دانشگاه از «فضای امنیتی» فاصله بگیرد.

این دانشجویان همچنین به «سرکوب» کارگران، معلمان، کامیون‌داران، دراویش، زنان، فعالان محیط زیست و دیگر گروه‌ها اعتراض کردند.

امضا کنندگان این نامه ضمن انتقاد از «نهادهای امنیتی موازی» تاکید کردند: «خبر بازداشت‌های اطلاعات سپاه و احضارهای گسترده به قوه قضاییه و تشکیل پرونده‌های قضایی آنقدر زیاد است که دیگر هر فعالیت ساده‌ مدنی، ترس از برخورد امنیتی و قضایی را به همراه دارد.»

این فعالان افزوده اند: «در این بین دولت شما همچنان ساکت و منفعل است. دولتی که شعار و ادعایش نه به دانشگاه امنیتی بود، امروز نه تنها دانشگاه که کلیت فضای جامعه را امنیتی کرده است.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

هشدار ۵۰۰ فعال دانشجویی

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »